Pr. Vasile Beni: Din orice cădere putem să ne ridicăm, dacă avem bunăvoință

,,Pocăința este scara care ne urcă de unde am căzut" (Sfântul Efrem Sirul)

     ,,Nu există păcat de neiertat în afară de păcatul nepocăit" (Sfântul Isaac Sirul).

   ,,Am căzut prin păcat dar ne ridicăm prin căinţă" (Sfântul Vasile cel Mare). 

                             Dragii noştri credincioşi!    

            Dacă suntem atenţi, putem să observăm că fiecare Duminică din Postul Mare are o consacrare anume.  Prima Duminică este numită a Ortodoxiei, cea închinată dreptei credinţe. Cea de-a doua a fost închinată rugăciunii, pentru că Sfântul Grigore Palama ne-a învăţat rugăciunea minţii, inimii sau rugăciunea lui Iisus „Doamne Iisuse Fiul lui Dumnezeu miluieşte-mă pe mine păcătosul(a)!”. Duminica a treia din post a fost închinată Crucii sau jertfei. Cea de-a patra Duminică, numită a Sfântului Ioan Scărarul, a fost închinată ascezei, pentru că treptele „scării” acestui sfânt scriitor închipuie tot atâtea virtuţi pe care suntem chemaţi cu toţii să ni le agonisim prin asceza şi lupta spirituală, îndeosebi prin „post si rugăciune”, iar Duminica a cincea este închinată pocăinţei. Prin urmare, credinţa, rugăciunea, jertfa, asceza şi pocăinţa se constituie în tot atâtea trepte spre desăvârşire şi înviere, fiecare cu importanţa şi frumuseţea sa spirituală.

       Ar fi bine să ne amintim că  Pocăința este părerea de rău, odată cu făgăduinţa de îndreptare pentru greşelile şi păcatele săvârşite. Este una din cele şapte Sfinte Taine ale Bisericii. În limba greacă – Metanoia – înseamnă transformarea gândirii, a sufletului, în sens de reînnoire, întoarcerea de la păcat la Dumnezeu. Iar Sfânta Scriptură și viața de zi cu zi ne oferă nenumărate exemple și ne oprim doar la câteva dintre ele.

      Maria Egipteanca s-a născut în a doua jumătate a secolului al patrulea, în Egipt, iar la vârsta de 12 ani fuge de acasă în Alexandria, unde trăiește timp de 17 ani în păcate. La vârsta de 29 de ani, împreună cu alţi tineri, a plecat la Ierusalim pentru a participa la sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci. Spre surprinderea ei, nu a putut să intre în Biserică pentru că o putere supraomenească o ţinea pe loc. După trei încercări nereuşite, ea a rămas afară. Văzând mulţimea de oameni care intrau în Biserică şi se închinau Sfintei Cruci şi-a pus  întrebarea de ce nu poate intra în Biserică şi şi-a făcut un examen al propriului comportament.

        Ştiind că a trăit în păcate, făgăduieşte lui Dumnezeu că, dacă va putea intra în Biserică şi dacă va săruta Crucea, îşi va schimba viaţa. Intră în biserică şi, după ce săruta Crucea, primul lucru pe care-l face este de a îngenunchea în faţa icoanei Maicii Domnului, plângându-şi cu amar greşelile săvârşite şi rugându-se cu lacrimi fierbinţi să-i fie ocrotitoare şi îndrumătoare spre pocăinţă şi mântuire.

        A plecat apoi în pustia Iordanului unde a trăit 47 de ani în cea mai aspră viaţă, în izolare totală de oameni, în post, rugăciune şi lacrimi de pocăinţă. În pustiul Iordanului era o mănăstire de călugări şi se obişnuia ca din prima duminică a Postului Mare, după ce se împărtăşeau, călugării să părăsească mănăstirea, să se retragă în pustiu şi să se roage. După 47 de ani de pustnicie în singurătate, l-a întâlnit pe preotul Sfântul Zosima, la care s-a spovedit şi s-a împărtăşit şi, la sfârşit, i-a cerut preotului Zosima să vină iarăşi în anul următor la apusul soarelui în Joia Mare din Săptămâna Patimilor pe malurile Iordanului pentru a se împărtăşi.

         După un an, când Zosima a ajuns acolo, a găsit trupul Mariei zăcând fără suflare, împreună cu un mesaj scris pe nisip: ,,Eu, părinte Zosima, sunt Maria Egipteanca, te rog să îngropi aici trupul meu”. Dar, neavând cu ce săpa, a venit un leu şi a săpat cu labele o groapă şi acolo a fost îngropată.

     Dostoievschi, mare scriitor rus, ne descrie în romanul ,,Fraţii Karamazov” cum o slugă  a omorât o femeie bogată, şi a dispărut. A fost acuzat un om nevinovat şi condamnat la muncă silnică pe viaţă.

Hoţul a plecat în altă regiune, şi-a schimbat numele şi cu bogăţia furată a construit aşezăminte filantropice, azile pentru săraci, şi toţi îl aveau ca model, considerându-l sfânt.               

       Dar omul nu avea liniște pentru că auzea un glas care-i spunea: „Eşti un criminal! Eşti un hoţ!". Și s-a dus la duhovnic să se spovedească zicându-i:                    

       - Părinte! Eu sunt acel criminal şi hoţ. Uite, astfel s-au petrecut lucrurile. Te rog să-mi citeşti o rugăciune, pentru că de atunci nu am avut nicio zi liniştită. Atunci duhovnicul i-a spus:

- Ca să te ierte Dumnezeu, trebuie să mărturiseşti public păcatul tău. Lumea trebuie să afle adevărul. La început a ezitat.

A doua zi era ziua lui de naştere la care se aduna multă lume. În toiul petrecerii el s-a ridicat şi le-a spus:

- Dumneavoastră mă credeţi sfânt, însă eu am săvârşit un omor. Cei de faţă credeau că a înnebunit. Eu sunt criminalul cutare.

Şi le-a arătat tuturor dovezile crimei sale. Dar nimeni nu l-a crezut. Cu toate acestea autorităţile l-au cercetat, însă, după trei zile, l-au lăsat liber. Apoi s-a îmbolnăvit.

A cerut să vină duhovnicul, căruia i-a zis: ,,Ştiu că am să mor, dar pentru întâia oară, după atâția ani, sufletul meu este din nou fericit şi împăcat pentru că mi-am recunoscut greșeala  și Dumnezeu m-a iertat.”

 Spre încheiere m-aș opri la o pildă în care se spune că  un preot a fost chemat la penitenciar pentru a le spune deținuților un cuvânt duhovnicesc.  Urcând și coborând pe trepte s-a împiedicat în reverendă și a căzut. Deținuții au început să râdă. Preotul s-a ridicat repede și le-a spus: Nu râdeți, a fost doar o cădere din care m-am ridicat. Și dumneavoastră, ați alunecat și ați căzut într-o extremă sau într-alta și poate de aceea ați ajuns aici.

Viața însă ne arată că din orice cădere există și posibilitatea de a ne ridica, dacă avem bunăvoință. Amin!

          Pr. Vasile Beni

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5