Primarul Ovidiu Creţu, pe tema colectării deşeurilor: Juridic suntem în situaţii de urgenţă. Nu există un plan pentru Bistriţa, ci numai pentru Bistriţa-Năsăud
Primarul municipiului Bistriţa, Ovidiu Creţu, a prezentat, în cadrul unei conferinţe de presă, situaţia activităţii de salubritate la nivelul judeţului Bistriţa-Năsăud şi, implicit, a municipiului Bistriţa, după denunţarea unilaterală a contractului de către compania Vitalia. Potrivit acestuia, din punct de vedere juridic, ca urmare a rezilierii contractului cu Vitalia şi a refuzului celor două firme din asociere de a continua activitatea, „suntem în situaţie de urgenţă”. Fizic, speranţele se leagă de Octavian Morariu, cel care deţine Vitalia, care poate să prelungească această activitate, din fonduri proprii, până la găsirea unui alt operator cu care să se încheie un contract de servicii pe o perioadă determinată.
De altfel, directorul de comunicare al Vitalia, Liviu Tănase, ne-a declarat că operatorul nu va întrerupe activitatea până ADI Deşeuri nu va găsi o soluţie. „Suntem oameni de onoare. Nu plecăm până nu se găseşte alt operator. Contrar a ceea ce spun unii, noi nu am venit aici să tâlhărim. Am depus 6,5 milioane lei în conturile ADI, ca redevenţă şi penalităţi”, ne-a declarat Liviu Tănase.
***
„În data de 8 august 2016, Vitalia a denunţat unilateral contractul de concesionare a serviciilor de colectare şi transport a deşeurilor din judeţul Bistriţa-Năsăud, contract pe care-l are încheiat cu ADI Deşeuri. Având în vedere faptul că denunţarea şi rezilierea s-au făcut din culpa noastră, a ADI, nu mai au obligaţia să presteze 90 de zile colectarea deşeurilor în judeţ. În data de 11 august 2016, a fost emis Ordinul preşedintelui ANRSC, 394/2016, prin care se respinge solicitarea Vitalia de eliberare a licenţei pentru serviciul de salubrizare din cauza înregistrării de pierderi din activitatea de exploatare pentru serviciul pentru care solicită licenţă. În 16 august 2016, Vitalia ne transmite această informaţie şi ne solicită să luăm toate măsurile necesare pentru a realiza predarea către ADI a bunurilor aferente contractului de concesiune, începând cu data de 17 august”, a prezentat Ovidiu Creţu, în cadrul unei conferinţe de presă.
Potrivit acestuia, au fost mai multe întâlniri ale ADI Deşeuri care trebuie să ia măsurile de rigoare, astfel încât să se asigure prestarea acestui serviciu către cetăţenii judeţului. Prestarea serviciului respectiv „a fost transmisă către ADI prin actul de înfiinţare, prin statut, de către toate unităţile administrativ-teritoriale”.
În cadrul contractului de finanţare încheiat cu Uniunea Europeană pentru suma de 42 milioane euro, parte a contractului este ADI Deşeuri, nu este nici Primăria Bistriţa, nici alte primării, ci doar ADI Deşeuri, a mai spus Ovidiu Creţu. Altfel spus, doar ADI poate duce mai departe acest contract, în caz contrar va trebui să returneze suma integrală sau parţială către UE.
Mai mult, Adunarea Generală a ADI a hotărât să solicite celor doi parteneri cu care Vitalia a venit în asociere continuarea prestării serviciilor. Atât Floricom Salub SRL (care acţionează la Câmpina), cât şi Bratner Servicii Ecologice (Cluj) au transmis că nu doresc să continuie acest contract.
***
În această situaţie, ADI Deşeuri are obligaţia să se adreseze altor firme care să vină, pe baza unui contract de servicii să presteze acest serviciu pe perioada până când, conform procedurilor de achiziţie, se va realiza contractarea noului operator unic judeţean.
În şedinţa din 17 august, AG ADI a decis înfiinţarea unei comisii de negociere şi evaluare a ofertelor depuse de operatori în vederea prestării temporare a serviciului de salubrizare până la momentul atribuirii către un nou operator a contractului de concesiune, în urma unei proceduri de achiziţie publică. În această comisie sunt reprezentanţi ai Consiliului Judeţean, prin administratorul Florin Moldovan, Coldea Raveca, Elisabeta Ungureanu, ai municipiului Bistriţa – administratorul public – George Avram, ai Primăriilor Năsăud, Beclean şi Sângeorz Băi şi ai comunelor.
Mai mult, la Instituţia Prefectului, în 12 august, a fost convocat Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă care a constatat, prin Hotărârea 6/2016, „iminenţa producerii unei situaţii de urgenţă la nivelul judeţului, în cazul încetării activităţii de colectare şi transport a deşeurilor de către operatorul de salubritate, prin poluarea excesivă a mediului şi afectarea sănătăţii populaţiei”. CJSU a precizat că ADI pentru gestionarea integrată a deşeurilor municipale va întreprinde „în regim de urgenţă” toate măsurile necesare pentru asigurarea continuităţii serviciului de salubrizare, respectiv activitatea de colectare şi transport la centrul de management integrat al deşeurilor de la Tărpiu.
***
Joi după-amiază, a fost convocată o nouă şedinţă a ADI Deşeuri – cei 62 de primari şi preşedintele CJ – care a constatat că acest contract nu mai are continuitate cu partenerii iniţiali şi care a adoptat o hotărâre de solicitare a ofertelor în aceleaşi condiţii contractuale de la alţi furnizori de servicii licenţiaţi în România. Practic, la nivel naţional există 20 de firme de profil.
„În regim de urgenţă se aşteaptă răspunsul acestora, în caz favorabil se va selecta oferta cea mai bună, prin această comisie. Se va încheia un contract care să preia acest serviciu. În varianta în care nu există niciun doritor să preia serviciul în condiţiile contractului respectiv, atunci se vor opera câteva modificări, în sensul că se va propune trecerea în integralitate a judeţului la taxa de salubrizare, nu tarif de salubrizare, cu solicitarea unui acord din partea Ministerului Fondurilor Europene, pentru că noi în contractul iniţial avem tarif. Asta înseamnă că parteneri cu viitorul operator vor fi primăriile, care vor colecta taxele şi vor plăti ei către operatorul respectiv suma. Apoi, va urma să se ceară oferte şi să se încheie un contract cu ofertantul care va da preţul cel mai bun. Toate aceste lucrurei trebuie desfăşurate cu viteză maximală, pentru că în conformitate cu legea, Vitalia putea să întrerupă de ieri (n.n. – 17 august) colectarea deşeurilor menajere din judeţul Bistriţa-Năsăud.
Am purtat cu ei discuţii, am găsit înţelegere să presteze acest serviciu până ne rezolvăm situaţia. Ceea ce fac la ora actuală, în condiţiile de legislaţie, fac pe banii domnului Morariu, fără posibilitate de recuperare”, a mai explicat primarul Ovidiu Creţu.
Primarul municipiului a adăugat că „e o situaţie extrem de gravă care poate să determine o stare de urgenţă”, iar cea mai periclitată este populaţia din Bistriţa, pentru că aici, dacă nu se colectează deşeurile într-o zi, deja se vede.
Apel către bistriţeni
„Fac apel către cetăţenii din municipiu, cei care locuiesc la blocuri, ca în perioada următoare să evite depozitarea altor deşeuri decât cele strict necesare. Ştim bine, că la punctele de colectare se adună şi canapele, şi haine, şi alte lucruri care ar trebui duse în altă parte. Nu va avea cine să le adune. De asemenea, facem aple să depoziteze deşeul menajer minim necesar, de care trebuie să se debaraseze, iar curăţenii generale şi rânduială în cămări şi debarale să facă la o dată ulterioară.
Dacă noi, cetăţenii, nu ne implicăm să rezolvăm această problemă, nu o să ne-o rezolve nimeni. Trebuie să existe această voinţă a oamenilor să nu îşi complice şi să-şi înrăutăţească condiţiile de viaţă mai mult decât ne presează situaţia.
Vom încerca în ADI Deşeuri să facem formalităţile cât mai rapid cu putinţă”, a mai menţionat Ovidiu Creţu.
Dacă, Doamen fereşte, Vitalia nu va mai colecta deşeurile – ceea ce credem, că nu se va întâmpla – şi nu se va găsi un alt operator, există inclusiv varianta anulării Târgului Mare al Bistriţei, programat săptămâna viitoare.
Citiţi şi:
- Poziţia prefectului Ovidiu Frenţ în cazul Vitalia. Situaţia poate avea efecte asupra sănătăţii populaţiei şi mediului
- Primarul Ovidiu Creţu: Luni încep negocierile, miercuri am putea semna contractul cu noul operator. Va fi o taxă specială, la primării
- Război deschis pe tema deşeurilor între Consiliul Judeţean şi Vitalia. Procese, despăgubiri şi atacuri şi partea opoziţiei. Citeşte o anchetă în acest caz!
- Primarul Ovidiu Creţu: Mi-am asumat responsabilitatea şi am solicitat Supercom să ridice deşeurile, în special din zona blocurilor
- Execuţia lucrărilor de amenajare a punctelor de colectare, prelungită până la 31 august
Comentarii
Nu-i nici o paguba daca se anuleaza asa-zisul Targul mare al Bistritei. Mai grav este ca primaria "condusa" dupa mintea lui Cretu este depasita de situatie in multe privinte.Dupa fiecare ploaie mai consistenta apa inunda strazile, curtile si casele oamenilor. Nici la capitolul siguranta cetateanului lucrurile nu stau mai bine. Recent, un cetatean a fost jefuit pe Strada Garii. Ceea ce pune capac la toate este ca orasul se sufoca in gunoaie, iar Cretu care o tine numai in paranghelii, constata neputincios acest lucru. Ba mai mult, primarul este surprins de parca nu si el a contribuit la aceasta stare de lucruri. Iata ce declara Cretu care este un sustinator al firmei Vitalia, in urma cu 2 saptamani: „Sunt convins că în aproximativ doi ani vom ajunge într-o stare foarte bună de curățenie pentru că ceea ce a fost acum un an nu mai este. Erau mormane. Vina e și a noastră, nu numai a Vitaliei. Mormanele de gunoaie de pe lângă locurile de colectare, faptul că nu colectăm selectiv și multe altele se vor rezolva. Vitalia trebuie să rezolve multe chestii". Tot atunci primarul anunta intentia de a introduce o noua taxa de salubritate:„Cred că perfecționarea va veni. Intenționez ca de anul următor să introduc taxă de salubritate care să fie colectată de primărie, primărie care să plătească Vitalia”, a spus atunci Ovidiu Crețu.
Adaugă comentariu nou