Situare în normalitate
Mai întâi, două remarci: În acest climat de bălăcăreală electorală, se săvârşesc, totuşi, şi fapte frumoase. Asta chiar dacă guvernul bagă, neruşinat, mâna în buzunarul ”făptaşilor”, obligând bugetarii să acopere incompetenţa lui financiară; printre cei jertfiţi – dascălii României anului 2009. O astfel de faptă frumoasă e în curs de a se încheia: Ministerul de resort şi inspectoratele şcolare judeţene au pus la cale (într-o vreme în care contribuabilul e din ce în ce mai stors băneşte) o ”Săptămână a educaţiei globale”, cu tema ”Hrană pentru toţi” (Ciudat că ”toţi” rimează cu ”hoţi”…). Scopul a fost de a antrena participarea elevilor (clasele I-XII) la procesele decizionale şi implicarea lor în apărarea unui drept fundamental.
Dintre obiectivele proiectului, reţin câteva: realizarea dreptului la alimentaţie, ca o realitate tangibilă pentru toţi; cinstirea hranei şi conştientizarea alimentaţiei sănătoase; cunoaşterea culturii şi alimentaţiei altor popoare; formarea deprinderilor de alimentaţie sănătoasă. (Asta îmi aminteşte de butada: N-au pâine? Să mănânce cozonac!).
A doua remarcă: Ce a simţit (cât entuziasm, câtă crispare?) un profesor căruia consiliul de administraţie al şcolii îi încredinţează responsabilitatea (neonorată pe statul de plată!) de a fi în şcoala sa consilier educativ. Aici, mă refer, concret, la d-na Dora Florean, de la Colegiul Naţional ”Petru Rareş” din Beclean. Aş fi putut foarte simplu s-o întreb, dar n-am făcut-o. Vocaţia ei de dascăl şi atmosfera, ecoul acţiunilor educative din şcoală vin ca un răspuns. Se simte - de la profesor diriginte la elev - că e cineva care, într-adevăr, iniţiază şi coordonează activităţi educative curriculare şi extracurriculare nu numai…pe hârtie, la dosar, ci şi în realitate.
Dintre activităţile propuse de echipa constituită la nivel de Inspectorat Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud, la Colegiul Naţional ”Petru Rareş” Beclean sunt relevante cele coordonate de profesorii Emese Câmpan, Costel Miron, Ligia Mureşan şi, evident, Dora Florean; aceasta, prin participarea directă a claselor a IX-a N, I, a X-a F şi a XII-a I.
Ce isprăvi remarcabile au făcut aceste clase şi coordonatorii lor: A fost conceput şi distribuit un pliant cu tema ”Hrană pentru toţi”. E emoţionantă, în paginile acestuia, o imagine cu copii ţinând câte o farfurie goală şi explicaţia: pe planetă ”854 milioane de femei, bărbaţi şi copii se culcă cu stomacul gol”.
Au fost realizate expoziţii (exponatele fiind realizate de către elevi) , postere desene, afişe, o prezentare power point pe tema ”Stilul modern de alimentaţie al elevilor din şcoala noastră” (autoare: Diana Gherman şi Codruţa Kiss, cl. aXII-a I) . Desigur că a fost de mare rezonanţă… degustativă expoziţia de produse culinare tradiţionale, despre care fetele din clasele mai sus pomenite au pretins că au fost săvârşite de propriile lor mâini şi nu… de mămici, bunici sau vecine: de la zacuscă, tocană de legume, maioneză cu peşte, la clătite, compoturi şi fructe. Eu, participant la eveniment, am fost… mai modest: m-am bucurat de câţiva castraveţi muraţi, de o suculenţă greu de transpus în cuvinte.
Adaugă comentariu nou