Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, la Bistriţa

„Mai aproape de copiii cu dizabiltăţi... Depășim barierele împreună...
Transformăm handicapul în abilitatea de a face lumea mai buna”

Dacă ne dorim să trăim într-o lume mai bună, trebuie să contribuim la crearea ei, împreuna, fiind cu sau fără dizabilităţi. Barierele cu care se confruntă persoanele cu dizabilităţi pot fi înlăturate tot împreuna, prin schimbarea atitudinii din jurul acestora şi prin încurajarea participării lor la viața comunității.
Pentru a “sparge” barierele din jurul copiiilor şi tinerilor cu dizabilităţi, am gândit un proiect care ne-a adus mai aproape de cei din Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă (CSEI) Nr. 1 Bistriţa. Am pornit cu intenţia de a cunoaşte şi înţelege mai bine copiii şi dizabilităţile lor şi am ajuns să depăşim stereotipuri şi prejudecăţi. Am pornit cu o mână de specialişti şi tineri voluntari şi am ajuns la o mare echipă (aproape 40 de profesori si instructori din “CSEI nr. 1”, 5 reprezentanţi ai instituţiilor partenere şi peste 30 de elevi de la Liceul Teoretic Sanitar şi Şcoala Postliceală Sanitară Carol Davila).
Am pornit de la definiţii şi concepte: „Dizabilitatea este o pierdere sau limitare a oportunităților de a lua parte la viața normală în comunitate la un nivel egal cu alții şi se datorează unor bariere fizice sau sociale.”; Dizabilitatea intelectuală defineşte starea unei persoane care are anumite limitări la nivelul funcţionării mentale şi al abilităţilor de comunicare, sociale şi de autoservire. Copiii cu astfel de limitări învaţă şi se dezvoltă într-un ritm mai lent decât alti copii. Dizabilitatea intelectuală este o condiţie cu care copilul vine pe lume sau care poate apărea în urma unor condiţii extreme de sănătate, etc…
…Şi am ajuns să descoperim că: copiii cu dizabilităţi intelectuale au nevoie de o perioadă mai lungă pentru a învăţa să vorbească, să meargă şi să îndeplinească anumite funcţii de autoservire, pot avea dificultăţi de învăţare la şcoală, dar asta nu înseamnă că nu pot învăţa, ci că necesită un timp mai îndelungat pentru a face acest lucru. Am aflat că un “CSEI” este o “şcoală specială” în toate sensurile bune: o şcoală în care cadrele didactice pun accentul pe lucrul în echipă şi cooperare, pe respectarea identităţii fiecarui copil şi pe întelegerea diferenţelor de adaptare şi învăţare, specifice fiecărui copil în parte, ca fiind naturale. Am înteles că "O şcoală incluzivă este o şcoală deschisă către orice elev, o şcoală care primeşte orice elev, îl valorizează şi îl face să se simtă acasă. Este o şcoală ideală, în care copiii sunt ajutaţi să-şi atingă potenţialul nativ. Este şcoala care oferă sprijin accentuat pentru acei copii care au nevoie în mod deosebit de el". Şi am mai descoperit că există abilităţi în spatele dizabilităţilor care fac lumea mai bună şi mai diversă şi că... voluntariatul ne-a dat această şansă!

Dr. Corina Ernst,
Coordonator al proiectului “Ascendent şi Nonformal la CSEI Nr. 1”, derulat de Asociaţia Ascendent în parteneriat cu Centrul Şcolar de Educaţie Incluyiva Nr. 1 Bistriţa şi Direcţia de Sănătate Publică, cu sprijin financiar din partea Primăriei Municipiului Bistriţa.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5