Atracţia mirilor, Muzeul Judeţean

Nu este pereche de miri care să nu treacă în cea mai frumoasă zi din viaţa lor pragul Muzeului Judeţean, pentru a nemuri evenimentul în fotografii inedite. Iată istoricul monumentelor la ştreaşina cărora se pozează:

În spaţiile special amenajate în curtea Complexului Muzeal Bistriţa-Năsăud sunt expuse obiecte de dimensiuni mari: râşniţe pentru cereale, teasc pentru struguri, căruţa, teleguţa, roţi, grape, juguri pentru boi etc.
Colecţia secţiei de etnografie este întregită de cele două case şi biserica aduse şi expuse în curtea muzeului.
Casa din comuna Şanţ datează de la sfârşitul sec. XIX şi este reprezentativă pentru Valea Someşului. Planul casei cuprinde tinda, două camere laterale mari cu câte patru ferestre şi alte două încăperi care servesc drept depozite: cămara de alimente alături de camera de locuit şi spaţiul (cămară) pt. depozitat hainele de iarnă lângă camera de “paradă”.
Construită din bârne de brad casa se înalţă pe o fundaţie de piatră, iar pe cele trei laturi este marginită de prispă.Tavanul încăperilor a fost realizat din grinzi, pereţii sunt tencuiţi şi zugrăviţi în alb iar pardoseala este din lut.

Casa din zona de Câmpie ( localitatea Archiud) se încadrează în tipul locuinţelor cu trei încăperi mari, tencuită în exterior (lutuită), cu pridvor traforat, acoperită cu ţiglă. Casa este în curs de amenajare.

Biserica de lemn aflată în incinta Muzeului datează din prima jumătate a sec. XVIII, ea fiind adusă în curtea muzeului în anul 1998 din localitatea Leurda jud. Cluj.
Tipul de construcţie al bisericii este caracteristic sec. XVIII: cu turnul clopotniţei aşezat deasupra pronaosului, cu altar octogonal, cu panouri între altar -naos şi naos – pronaos. Dimensiunile sunt mici măsurând 9.56 m pe latura est-vest, iar pe nord – sud 3.64 m. Construcţia este ridicată pe o fundaţie de piatră de râu continuând cu pereţii exteriori din bârne de stejar încheiate în “ coadă de rândunică”.
Interiorul a fost pictat de zugravii de la Nicula în sec. al XIX-lea. Datorită stadiului avansat de degradare din pictura originală se pastrează foarte puţin (75-80 % din pictură este distrusă).

Cele două depozite adăpostesc piese de patrimoniu folosite la expoziţiile temporare.

Sursa foto www.sic-mariage.ro

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5