Bistriţa-Năsăud, pe harta ruşinii teatrului românesc. Radu Afrim: M-am născut intr-un judeţ fără teatru. Mi-am zis că ar fi mai înţelept să tac
M'am născut intr'un judet fără teatru. Ceausescu s'a sesizat si a inceput să construiască unul. Măreț, conform epocii. Nu l'a terminat. Imediat dupa revolutie , responsabilii cu cultura din judet au zis ca nu ne trebuie teatru, ca suntem un judet folcloric, asa ca l'au dat. Sau le'a fost luat (varianta agreabilă). S'a facut acolo celebrul bingo /cazino Metropolis si Billa ( defunctă intre timp). Si alte mezelicuri. Pentru că cladirea e huge. Acum vreo doi ani iesind eu de la zilele poeziei de la Bistrita, un rafinat om de cultura (dar si sef la directia cultură ) mi'a zis in parcare '' nu avem noi public pentru teatru''. Am fost șocat sa aud asta din gura lui insă bunul simt ardelean (!) mi'a zis ca ar fi mai intelept să tac. Acuma ma uit la harta asta si mă gandesc la oamenii de teatru tineri si mai putin tineri care au plecat de prin locurile astea si ar juca cu drag pentru oamenii din judet ( care iau masina si merg la Cluj sau Mures sa vada teatru bun). Si ma gandesc la actorii care nu au nicio legatura cu Ardealul, cu care am vorbit si ar juca cu drag aici. Si nu șușe ieftine cu care unii recunosc ca au fost deja in oraș la casa de cultura (care nu e teatru). Bistrita are o sinagogă in care se canta muzica clasică pentru o elita a orasului, are poeti si festival, are artisti vizuali excelenti( unul din ei a fost profesorul meu de pictura in adolescență) , o are pe femeia-spectacol Ada Milea. Si totusi, teatrul e cea mai populara dintre arte, se adreseaza celor mai diverse categorii sociale (atunci cănd e facut cu cap), a fost dintotdeauna si pentru oamenii care se pot bucura de lucrurile simple cat si pentru cei care asteapta lucruri sofisticate. Poate da emotii dintre cele mai nebanuite, dar e si cea mai periculoasa dintre arte pentru ca poate pune cetatenii pe ganduri ( si pe fapte). Si totusi, ma obsedeaza cuvintele pe care omul de cultura mi le'a zis in parcare, de aia va intreb: intr'adevar asa e, credeti ca nu e nevoie de teatru aici, credeti ca suntem un judet condamnat la "Nunta Zamfirei" cu iz de campanie electorala si nimic mai mult ? credeti ca doar bistritenii exilati la Cluj sau mai departe merită sa se bucure de viata concentrată in cateva minute de magie intr'o sala de spectacol ? chiar credeti ?
Radu Afrim
Citiţi şi:
- Teatru la Bistriţa? Răspund: primarul Ioan Turc, regizorul Radu Afrim, profesoara Camelia Toma, managerul Gavril Țărmure
- Felicitări! Radu Afrim şi Dan Coman, laureaţii Premiilor UNITER. Bistriţenii au primit pe scena Teatrului Naţional Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru
- (Video) Radu Afrim vrea să facă un teatru la Bistriţa
- O surpriză pentru cei mai mici dintre năsăudeni! Vineri, teatru de păpuşi, la Casa de Cultură "Liviu Rebreanu"
- Ioan Pintea: Radu Afrim este absolut original
Comentarii
Ca simplu cititor, mă bucur să văd gândurile dumneavoastră în acest cotidian şi vă mulţumim, purtându-vă înaltă consideraţie. Dincolo de orice,este cert că aveţi dreptate întru totul, însă dincolo de oamenii de teatru şi iubitorii de teatru se află opoziţia...vremurilor. Toate-s în criză: economia, cultura, educaţia Virusul a dat o lovitură de moarte noţiunii de spectacol, de manifestare publică aşa cum am ştiut-o. Artistul de orice fel cunoaşte azi o dramă colectivă şi una proprie, subsecventă celei dintâi.
Ca simplu cititor, mă bucur să văd gândurile dumneavoastră în acest cotidian şi vă mulţumim, purtându-vă o înaltă consideraţie. Dincolo de orice, este cert că aveţi dreptate întru totul, însă dincolo de oamenii de teatru şi iubitorii de teatru se află opoziţia...vremurilor. Toate-s în criză: economia, cultura, educaţia Virusul a dat o lovitură de moarte noţiunii de spectacol, de manifestare publică aşa cum am ştiut-o. Artistul de orice fel cunoaşte azi o dramă colectivă şi una proprie, subsecventă celei dintâi. Mai veche este însă criza teatrului şi nu doar la noi. Unde este secolul al XIX-lea şi chiar perioada interbelică a gloriei Teatrului şi Operei? Cinematograful şi televiziunea au subminat definitiv teatrul, sălile pline, deturnându-le spre cele ce le ştim (specacole muzicale etc) nu doar la Bistriţa. Pauperitatea recuzitei scenice nu mai ţine trendul cu lumea de azi. Arta cinematografică a permis altceva decât scena, de aceea teatrul nu mai e ce a fost vreodată, oricâtă bunăvoinţă am avea. Omul nostru de cultură a spus în puţine cuvinte o realitate dureroasă, a expus o realitate certă.Poate este prea târziu pentru teatru în lume şi la Bistriţa, mai ales acum.
Un oraş cum este Cluj-Napoca ar trebui să aibă teatre în fiecare cartier, după nr. de locuitori, dar ştim că n-ar avea spectatori.Iubitorii de teatru din acest oraş nu ar putea asigura un teatru permanent. E o realitate
Bine că-i dăm înainte cu manele și cu nelipsitul teatru ieftin de la tv, media și de pe rețele de socializare.
Motto:
"V-am dat teatru, vi-l păziţi
Ca un lăcaş de muze;
Cu el curând veţi fi vestiţi
Prin veşti departe duse.
Cu el năravuri îndreptaţi,
Daţi ascuţiri la minte,
Podoabe limbei noastre daţi
Cu româneşti cuvinte!",
(Iancu Văcărescu, 1819)
Dorinta regizorului Radu Afrim de a se face un teatru la Bistriţa este mai veche. Anul trecut intr-o emisiune televizată, Radu Afrim spunea următoarele: „Mi-am pus în gând să fac un teatru la Bistriţa pentru că nu are niciun teatru. Încă nu am vorbit cu nimeni din autorităţile locale, dar o spun şi acum pentru a mai auzi unii oameni” (Vezi: http://www.rasunetul.ro/video-radu-afrim-vrea-sa-faca-un-teatru-la-bistrita). Scepticismul acelui bistritean Bistrita, care afirma că '' nu avem noi public pentru teatru'', nu stă in picioare. Dimpotrivă, Gavril Ţărmure- managerul Centrului Judeţean pentru Cultură spunea ca la Bistriţa ar fi nevoie de un teatru de sine stătător şi de o sală se spectacole teatrale la nivelul exigentelor actuale. (Vezi: https://rasunetul.ro/gavril-tarmure-manager-centrul-judetean-pentru-cult...)
Gavril Ţărmure care este si fondator al Societăţii de Concerte Bistriţa, candidează pentru ocuparea postului de manager al Centrul Cultural Municipal ”George Coşbuc” Bistriţa. Daca Gavril Ţărmure va ajunge la conducerea Palatului Culturii, s-ar putea ca Bistriţa sa aiba un teatru profesionist permanent.
A ridicat Ceausescu, Metropolis, unde era aproape de finalizare o sală de spectacole de 900-1000 de locuri cu scenă rotitoare. Iliescienii, se pare în frunte cu Mitrea și marii de la județ- Adolf Bloos etc.-au vândut-o. Clar că era o afacere a securiștilor trecuți în economie. O formă de dispreț a Bistrișei, a culturii. După ce a luat parale, Bloos găzdia în biroul personal o ladă de vodcă. Ii era frică să nu se termine. După blestemele tăcute ale celor supărați după teatru, Bloos s-a damblagit și a murit. Ultima parte a vieții lui a fost arătarea pedepsei pe care o capătă cei care au batjocorit Bistrița, privând-o de o institușșie atât de frumoasă. Atenție, urmează paralizii și pentru alții care au fost implicați.
Nu s-a auzit o vorbă a unui om politic din județ: căutăm un loc, într-un an găsim bani pentru proiect, în altul pentru fundație și în 10-20 de ani se ridică un imobil onorabil.
Dacă nu-l vor face Dorel Cosma sau Țărmure, alții nu au nici cultură, nici orgoliu să lase Bistriței ceva.
Sigur că un mare regizor ca Radu Afrim poate fi amărât și supărat!
Adaugă comentariu nou