Centenarul Operei Naționale Române din Cluj
Într-o ambianță de sărbătoare în seara zilei de marți 25 mai 1920, la orele 20, a avut loc premierea clujeană a Operei Aida de Giuseppe Verdi: „O adevărată sărbătoare națională: în mijlocul Clujului, unde influența ungară, este încă destul de puternică... Salutăm astfel Opera Română din Cluj, și credem că cea din București care s-a bucurat de mult mai multe încurajări oficiale, v-a lua exemplu celei din Ardeal, mai ales în ceea ce priveste nota de naționalism preponderent, ca un semn de mentalitate artistică românească, cu atât mai lăudat, cu cât s-a dat în mijlocul unui centru până ieri, exclusiv maghiari!”[1]
Spectacolul a avut următoarea distribuție: director de scenă, Constantin Pavel; la pupitru, Alfred Nowak; scenografia, George Szanto; maestru de cor, Hermann Klee; maestru de balet și primbalerină, Tacea Fulga; Regele Egiptului Gheorghe Sterian-Mandy; Amneris- Lya Pop; Aida- Elena Roman; Radames- Constantin Pavel; Ramfis- Rudolf Steiner; Amonasro- Grigore Teodorescu; Marele Preot- Andrei Ștefănescu, Marea Preoteasă- Lelea Popovici.
În dublă ipostază, de director de scenă și tenor, Constantin Pavel a depus un efort considerabil, iar ziarul Patria nota: „... Îi datorăm de altfel întreaga montare, fastoasă și elegantă, la care a schițat și indicat singur totul, ne-a uimit cu masca interesantă și vie, cu un joc de scenă corect, cu o voce pe care știe să o menajeze, cu o interpretare proprie, cu pianissimo în falseturi reușite în notele de sus.”[2]
A fost un succes de bun augur în care, entuziasmul din sală a fost formidabil, spectatorii au aplaudat minute în șir, se îmbrățișau, mulți aveau lacrimi în ochi. Prieteni și adversari deopotrivă, au rămas adânc și sinceri emoționați. A fost o producție, cum numai pe scenele mari din apus se poate gusta.
În reprezentarea Aidei s-a putut vedea o manifestare de artă românească din toate punctele de vedere: „A fost sărbătoare culturală, a fost triumful curentelor umanitare idealiste, contra curentelor subversive anarhice.”[3]
Citiţi şi:
- Destinațiile exotice- punctul de relansare al turismului în 2020
- 20 curiozități despre apa minerală
- Urmează să îi cumperi cadou unei femei din viața ta? Nu pleca la cumpărături fără să citești LISTA cu SFATURI
- Cele mai populare jocuri de păcănele: Top 10 sloturi online
- O mănăstire din judeţ va deschide un centru pentru copii orfani
Comentarii
Nostalgia vremurilor trecute. Doua voci, doua bijuterii, doua nestemate ale muzicii de opera si, bucuria de aducere aminte, spre neuitare: Lya Hubic si Ana Roja Vasiliu,
Opera Naţională Română din Cluj-Napoca, prima instituţie lirică a ţării după Marea Unire din 1918, a luat fiinţă la 18 septembrie 1919, odată cu Teatrul Naţional şi Conservatorul de Muzică din acelasi oras. Intr-adevar spectacolul inaugural al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca a avut loc la 25 mai 1920, cu grandioasa operă AIDA de Giuseppe Verdi, interpretată în limba română, sub conducerea dirijorului Alfred Novak, în regia artistică semnată de primul director al instituţiei –bârgăuanul Constantin Pavel, cel care a fost şi primul interpret al rolului Radames.
In cei 100 de ani de existentă ai Operei Române din Cluj-Napoca, un alt bârgăuan a avut o activitate profesională mai apropiată de zilele noastre, extrem de fructuoasă, si a dus faima cântului de operă atât în ţară cât şi în străinătate. Este vorba de tenorul Ioan Vrăsmaş, care în anul 2012 a candidat, cu un proiect managerial interesant, pentru ocuparea postului de director al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca , intenționând să preia conducerea instituției prin concurs, dar din păcate nu a reușit.
vezi: https://rasunetul.ro/bargauanul-ioan-vrasmas-pe-urmele-lui-constantin-pa...
Adaugă comentariu nou