( Interviu) Aurelia Dan: De mică mi-am dorit să fiu învăţătoare. Teza de doctorat este într-o carte. Îmi doresc să las ceva în urma mea ca inspector şcolar general
Rep.: - S-a auzit şi primul sunet de clopoţel pentru anul şcolar 2021-2022 şi sperăm să fie un an şcolar fără prea multe incidente, un an şcolar în care copiii să poată rămâne alături de profesori în şcoală, în bănci şi, în acelaşi timp, să poată învăţa în siguranţă, aşa cum este şi sloganul sub care se derulează acest an şcolar în judeţul Bistriţa-Năsăud. Aurelia Dan este primul inspector şcolar general pe care l-a dat Ţara Năsăudului. Felicitări pentru această funcţie care nu este uşoară pentru că vă pune pe umeri foarte multă responsabilitate, suntem în vremuri destul de tulburi în care de la o zi la alta se schimbă situaţia. Care a fost primul gând aţi spus „Da” pentru funcţia de general?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Sincer, am avut foarte puţin timp la dispoziţie pentru a mă gândi înainte de a spune „da”. Cred că primul gând a fost acela ca, prin rolul pe care mi-l atribuie această funcţie, să pot să fac lucrurile altfel şi să încerc să încerc să dau o direcţie diferită, nu neapărat schimbând fundamental ceea ce a fost, cât să schimbăm ceea ce numim perspectiva asupra sistemului educaţional din judeţ, pentru că, în calitate de inspector Educaţia permanentă, am avut ocazia şi oportunitatea, de-a lungul anilor în care am coordonat acest domeniu, să văd că se poate şi altfel. Aceasta a fost premisa de la care am plecat şi chiar am început anul cu acest mesaj „Se poate şi altfel” şi mă bucur că el a ajuns şi la nivelul şcolilor, şi la nivelul comunităţilor. Şi pentru că suntem la început de an şcolar, să ştiţi că am avut festivităţi de debut altfel, avem exemplul şcolilor vizitate de colegii mei inspectori şi care ne-au împărtăşit momente de-a dreptul savuroase culese din curtea şcolii, din mijlocul elevilor, al dascălilor, al părinţilor.
Rep.: - Ştiu că, împreună cu domnul prefect, aţi fost la deschiderea şcolilor din Năsăud. Cum aţi găsit şcolile?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - În fiecare an de când fiica mea a devenit şcolăriţă o însoţesc în prima zi de şcoală şi nici în acest an nu am dorit să rup această tradiţie, este legătura specială pe care o avem pentru că vreau să împărtăşesc cu ea bucuria începerii şcolii şi să-i menţin treaz interesul pentru şcoală şi pentru învăţătură. Pentru a nu crea o oarecare discriminare la nivelul comunităţii unde m-am născut şi care mi-a dăruit atât de mult, am ales să fiu în mijlocul colegilor, al elevilor şi părinţilor de la toate şcolile din oraş. Recunosc că m-am dus cu emoţie la festivitatea de deschidere de la Colegiul Naţional „George Coşbuc” Năsăud pentru că am fost eleva acelei şcoli, absolvind profilul pedagogic în anul 1996. Le-am mărturisit elevilor acest lucru şi cred că au înţeles mesajul, văzându-mă în faţa lor în această postură, şi anume că da, şcoala te face mare.
Rep.: - În calitate de părinte, cum a fost această perioadă în care am avut mai mult şcoală online şi întâlniri faţă-n faţă mai puţin?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Cred că împărtăşesc aceeaşi opinie pe care o au şi ceilalţi părinţi. Da, a fost greu, pentru că ne-am obişnuit cu sistemul în care copiii noştri au fost încredinţaţi şcolii şi un anumit de ore pe zi să îi ştim în siguranţă, învăţând şi trăind momente frumoase în cadrul şcolii. Însă, în acelaşi timp a fost o provocare şi, vă mărturisesc din experienţa de părinte, am încercat să transfer şi să dezvolt copilului meu acea autonomie şi la nivel personal, şi la nivel de învăţare. Am discutat cu ea, am ales să-şi întocmească un plan de învăţare, i-am asigurat mijloacele şi dispozitivele digitale necesare şi am avut încredere că atâta timp cât ştie că are un program de studiu, chiar şi online, îl respectă. Nu a fost nevoie să fiu fizic în preajma ei, nici nu aveam cum, eu fiind la serviciu, dar să ştiţi că, fără falsă modestie vă spus, şi din feedback-ul primit de la profesori, că nu a lipsit de la nicio oră online decât motivat şi chiar a fost elevul care s-a conectat cu camera deschisă tot timpul. Sunt convinsă că foarte mulţi elevi au avut o astfel de atitudine, dar la fel de convinsă sunt că foarte mulţi părinţi s-au confruntat cu dificultăţile pe care criza sanitară le-a adus. Am traversat deja o perioadă grea şi de aceea sunt încrezătoare că, indiferent ce va urma, suntem mai pregătiţi decât înainte.
Rep.: - Cu siguranţă aşa este. A fost o zi emoţionantă şi, chiar dacă nu le-am văzut zâmbetul de sub mască, le-am văzut ochişorii care străluceau de bucuria reîntâlnirii. Pentru câţi copii a sunat clopoţelul în judeţ?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Pentru aproximativ 45.860 de elevi din toate ciclurile, incluzând aici şi preşcolarii şi elevii din învăţământul postliceal.
Rep.: - I-am aşteptat cu manualele pe masă sau sunt probleme, ca şi în alţi ani?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - I-am aşteptat cu manualele pe masă, avem stocuri suficiente pentru toţi elevii. Nu există nicio disciplină care în acest moment să nu poată suplini această nevoie de resursă educaţională.
Rep.: - Unul din mesajele pe care le-aţi transmis la şedinţa cu directorii a fost acela de a nu mai păstra în cutii tabletele. Mesajul a fost clar, să se dea tabletele şcolare copiilor.
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Da, pentru că la nivel de mental colectiv există această idee că lucrurile se strică. Şi atunci, ca să nu se strice, nu le folosim. Or, în cazul acestor mijloace care sunt menite să faciliteze învăţarea şi, mai mult decât atât, au fost achiziţionate printr-un efort, fie al autorităţilor publice locale, fie al şcolii prin intermediul unor proiecte, cu sau fără finanţare, prin contribuţii sau donaţii individuale, şi atunci corect este ca aceste dispozitive să ajungă la beneficiari, bineînţeles, în prealabil să le fie prelucrare condiţiile de utilizare şi conştientizându-i în acelaşi timp că, dacă tableta se strică, nu se mai poate folosi. Este, practic, acelaşi lucru pe care-l facem şi acasă cu copiii personali în momentul în care le încredinţăm lucruri spre folosinţă. Recunosc că am identificat această situaţie într-o inspecţie pe care am desfăşurat-o în anul şcolar trecut şi mi-a rămas ca exemplu din categoria „aşa nu”. Plecând de la această realitate am transmis acest mesaj. Sunt foarte multe dispozitive şi mijloace achiziţionate de şcoli, prin diferite proiecte, de la tablete la laptop-uri, la camere web şi mesajul este să le pregătească pentru a fi folosite şi, de ce nu, să înceapă să le integreze cât mai mulţi şi în forma de învăţare faţă-n faţă.
Rep.: - Dacă vom trece – pentru că scenariile se tot schimbă - iarăşi la şcoala online, avem, în momentul de faţă, pentru toţi copiii tablete?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Da, conform informaţiilor pe care le-am cules din şcoli şi care, desigur, sunt în curs de actualizare, aşa cum am spus, suntem mult mai bine pregătiţi, comparativ cu perioada anterioară, şi elevii vor beneficia de astfel de mijloace. Rămâne ca, acolo unde vom identifica situaţii punctuale care împiedică accesul elevilor la învăţarea online să propunem şi să venim în sprijinul şcolii cu soluţii prin efortul comun al tuturor, al nostru, la Inspectoratului Şcolar, al comunităţilor locale, al tuturor celor care pot şi doresc să susţină educaţia în toate formele ei.
Rep.: - Pauza, recreaţie este făcută tocmai pentru ca elevii să se bucure împreună, în curtea şcolii, să socializeze, chiar şi în aceste vremuri. Un alt mesaj transmis de dumneavoastră a fost să fie lăsaţi copiii în curte, să se joace. Tot din experienţa de pe teren aţi observat acest fapt, şi anume copiii nu erau lăsaţi în curte pentru că aduc noroiul în clasă?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Da, ţine oarecum tot de o percepţie a lucrurilor la nivelul acesta al mentalului colectiv mult mai conservator decât îl ştiam eu. În general, exemplele pe care le folosesc ca argumente sunt văzute, trăite, nu le inventez şi nu le citesc şi cu regret le-am constatat. Revenind la întrebarea dumneavoastră – ce m-a determinat să accept această provocare? Păi, chiar de asta am acceptat, pentru că am vrut să încerc şi vreau să încerc ca toate aceste mici disfuncţionalităţi pe care le-am identificat şi eu, şi alţii, să încercăm să le corectăm. Şcoala este a copiilor, nu este neapărat un loc în care nu ai voie să atingi exponate. Elevii trebuie să se simtă siguri la şcoală, trebuie să se bucure de fiecare dată când vin la şcoală, este un spaţiu de socializare, de relaţionare, de învăţare, de bucurie, pe care am trăit-o şi noi la rândul nostru, când am fost elevi.
Rep.: - Aşa este. La fiecare început de an şcolar au fost probleme cu autorizările de la DSP, cu toaletele din curte, că nu avem apă. Cum stă în acest an?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Nu mai avem toalete în curte, am depăşit această sincopă graţie eforturilor depuse, la fel, de toţi factorii implicaţi în obţinerea acelor avize de funcţionare. S-a remediat foarte mult situaţia şi pe ceea ce înseamnă obţinerea autorizaţiilor de securitate la incendiu. Recent, la ultima şedinţă de Colegiu Prefectural, instituţiile partenere au prezentat stadiul autorizării din aceste perspective. Stăm bine, iar acolo unde încă sunt lucrări de reabilitare sau lucrări încheiate în curs de obţinere a autorizaţiilor, demersurile sunt începute şi se vor finaliza în cel mai scurt timp cu putinţă.
Rep.: - Într-adevăr, în ultima perioadă, şcolile sunt renovate, avem clădiri noi, dar şi un sprijin deosebit din partea consiliilor locale, a primarilor. Iată, la Bistriţa, au intrat în şcoli renovate copiii de la „Lucian Blaga”, de la Gimnazială 4, încet-încet, toate şcolile vor fi reabilitate. La „Liviu Rebreanu” este şantier, nu?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Da, clădirea centrală se află în reabilitare, se lucrează în două schimburi şi sperăm ca în cel mai scurt timp posibil să se finalizeze şi acolo lucrările. Apreciez în mod deosebit implicarea şi contribuţia autorităţilor publice locale şi le mulţumesc personal – am mulţumit de câte ori am avut ocazia primarilor din toate localităţile unde există şcoli pentru sprijinul pe care ni l-au acordat şi înaintea începerii anului şcolar pentru a pregăti spaţiile şcolare şi pentru a-i întâmpina pe elevi aşa cum se cuvine la început de an şcolar.
Rep.: - Igienizare, măşti...
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Da, toate materialele pentru menţinerea siguranţei elevilor au fost achiziţionate sau sunt în curs de achiziţionare şi acolo unde vom identifica punctual nevoi care pot fi suplinite ne vom implica şi sper ca, în aceeaşi notă de colegialitate şi colaborare pe care am afişat-o de fiecare dată, să găsim soluţii.
Rep.: - În satele noastre se spunea „Dragul mamii, dacă ai carte, ai parte”. Profilul absolventului...
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Legat de absolvenţi şi profilul absolventului, idealul educaţional concretizat în acest profil al adolescentului include un set de competenţe cheie cu care absolvenţii noştri ar trebui să iasă înzestraţi din şcoală şi cred că practica a arătat, de-a lungul anilor, că acest set de competenţe şi abilităţi nu se limitează strict la orele de curs. Recomandarea noastră este să încerce să includă activităţile de educaţie nonformală şi informală în cele care ţin de educaţia strict formală pentru că doar aşa putem să înzestrăm copiii noştri, aşa cum am spus, cu acel set de abilităţi de care au nevoie să se integreze în viaţă, în societate şi, de ce nu, să devină ceea ce cu toţii ne dorim, buni cetăţeni. Dar nu pot să înveţe despre spiritul civic dacă nu-l exersează.
Rep.: - De multe ori presa este catalogată greşit, că nu scriem despre lucrurile frumoase. Dacă nu le ştim, nu avem cum le scrie. Mi-a plăcut foarte mult faptul că, încă de la începutul preluării mandatului, aţi spus că doriţi să aveţi o relaţie deschisă, bună şi transparentă şi cu colegii din presă pentru că, până la urmă, este în interesul tuturor.
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Absolut, presa este, înainte de toate, un canal de comunicare şi de informare util nouă, tuturor şi, desigur, mesajele pe care le vom transmite de la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean sunt mesaje de interes public şi ne dorim să ajungă la cât mai cetăţeni.
Rep.: - La şedinţa cu directorii, domnul prefect a tras un semnal de alarmă în privinţa vaccinării, spunând că în jur de 57% dintre dascăli sunt vaccinaţi, dar se întreba şi cum pot da exemplu copiilor sau cum le putem spune copiilor şi părinţilor să se vaccineze dacă dascălii nu o fac. Aveţi un program gândit pentru vaccinare?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Nu este neapărat un program, este o campanie de vaccinare începută la nivel naţional, care se desfăşoară potrivit unor reguli bine stabilite. În cadrul acestei campanii naţionale de vaccinare o secvenţă este rezervată şi personalului din unităţile de învăţământ şi elevilor. Noi vom transmite şi vom susţine ca mesaj importanţa vaccinării prin prisma nevoii de a rămâne sănătoşi. În acest context, vom pleda pentru o informare corectă, de la specialişti, motiv pentru care vom intermedia, în perioada următoare, întâlniri directe între medici şi reprezentanţi ai părinţilor. Şi personal pledez pentru vaccinare, am ales să mă vaccinez pentru a mă proteja pe mine, familia mea şi, de ce nu pe cei cu care intru în contact, să nu reprezint pentru ei un factor de risc. Însă, cred că acest proces ar fi bine să urmeze un curs firesc şi gradual. Nu consider că este oportună nici această tendinţă de a grăbi, de a urgenta, de a forţa, pentru că atunci riscăm să cădem în cealaltă extremă. Orice demers la nivel mental trebuie conştientizat mai întâi. Informarea, dublată de conştientizare, poate să producă efecte, dar într-un ritm normal şi firesc. Eu sunt convinsă că în perioada următoare procentul cadrelor didactice şi personalului din învăţământ va creşte şi vom putea raporta un procent peste 60%. Nu este un target pe care mi-l propun, este o dorinţă însă, repet, cred că cel mai corect ar fi ca lucrurile să evolueze în limitele firescului. Pentru că, colegii mei - cadre didactice - sunt persoane educate, ştiu să filtreze informaţia, ştiu s-o proceseze, îşi cunosc vulnerabilităţile şi pot decide în consecinţă. Indiferent de opţiunea pro sau antivaccinare, absolut toate cadrele didactice vor ajunge în faţa clasei şi vor respecta măsurile de siguranţă impuse de contextul pandemic.
Rep.: - La început de mandat spuneaţi că urmează concursul pentru ocuparea funcţiilor de director şi că doriţi să fie lăsat fiecare doritor să participe la concurs, să nu se pună graniţe.
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Potrivit calendarului deja aprobat prin metodologia specifică, am publicat deja pe site-ul online „Răsunetul” şi pe avizierul Inspectoratului, toate informaţiile legate de organizarea concursului pentru funcţiile de director şi director adjunct. La nivelul judeţului Bistriţa-Năsăud sunt vacante 110 funcţii de director şi 34 de director adjunct, Toate cadrele didactice care îndeplinesc condiţiile de înscriere sunt invitate şi pot face acest lucru pe platforma electronică construită, elaborată special în acest sens. Înscrierea se face online, iar instrucţiunile legate de încărcarea documentelor sunt publice. Repet, noi am afişat tot ce ţine de organizarea concursului, din 15 până în 26 septembrie are loc înscrierea candidaţilor, urmează o perioadă de evaluare a documentelor de înscriere încărcate de colegii noştri, iar în 15 octombrie este proba scrisă. Nu avem niciun fel de restricţie, ne dorim ca toţi cei care cred că pot fi lideri şi cred în abilităţile lor şi în competenţele lor personale şi profesionale, care cred în viitorul şcolii, să accepte această provocare.
Rep.: - Le dorim şi noi mult succes celor care se vor înscrie şi să vină cu proiecte frumoase pentru formarea caracterelor. Aţi terminat Colegiul Naţional „George Coşbuc”, renumita şcoală năsăudeană, după care la Cluj facultatea, urmată de mai multe studii, inclusiv doctoratul. În momentul de faţă, aveţi catedră la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu”. Iată, sunteţi un dascăl complet, ca să spun aşa şi, în acelaşi timp, inspector şcolar din 2014, cunoaşteţi foarte bine judeţul... De ce v-aţi hotărât să vă faceţi profesor?
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - De mică mi-am dorit să fiu învăţătoare. Eram copil şi-mi amintesc că scriam cu cretă pe uşile unui dulap de Bistriţa, îmi imaginam că sunt în faţa clasei şi predau. De ce am ales istoria? Pentru că mi-a plăcut această disciplină, mi-a plăcut materia. Apropo de doctorat – aş vrea să fac o precizare importantă pentru mine în contextul acesta legată de discuţiile despre aceste teze de doctorat. Am urmat doctoratul la fără frecvenţă pentru că în acel moment eram şi angajată, l-am urmat la buget, motivaţia fiind acela de a scrie o carte. Sunt pasionată de lectură de mic copil şi aveam impresia că poţi lăsa ceva în urma ta doar dacă laşi o carte. Teza de doctorat este moştenirea mea directă din această perspectivă, am avut şi privilegiul să fie publicată printr-un proiect de către Fondul Cultural Român şi am această satisfacţie deşi, să ştiţi că sporul de doctorat nu se acordă mai nou printr-un criteriu care vizează echivalarea. Dar am acea satisfacţie că am lăsat ceva în urma mea şi dacă am lăsat o carte eu sper şi-mi doresc din tot sufletul să las ceva în urma mea şi după ce acest mandat sau această perioadă în care îndeplinesc rolul de inspector şcolar general se va încheia.
Rep.: - De la sediul Inspectoratului Şcolar din judeţul Bistriţa-Năsăud, cu siguranţă, deja au pornit semnale pozitive bune. Salutăm echipa dumneavoastră de inspectori.
Inspector şcolar general Aurelia Dan: - Vreau să le mulţumesc colegilor mei. Să ştiţi că este o perioadă extrem de aglomerată, suntem puţini chiar dacă pare o clădire impresionantă şi mare ca suprafaţă, suntem puţini şi sistemul complex ne copleşeşte uneori, dar le mulţumesc colegilor mei, am o echipă de care sunt mândră şi sunt convinsă că vom gira împreună ceea ce ne-am propus prin sloganul „Fii profesionist!”
Rep.: - Vă mulţumesc şi mult succes în noul an şcolar.
https://www.facebook.com/radioSOMES/videos/539204500492755
Citiţi şi:
- Inspectorul şcolar general Aurelia Dan: Nu am putut să cred că la nivelul unei şcoli poate exista atâta ură, atâta conflict între cadrele didactice!
- Vasile Dologa: În cei 23 de ani, de când sunt primar, am avut mai multe bucurii
- Mihai Mureşan, inspector şcolar general: Sper ca noul an şcolar să înceapă în sălile de clasă
- Inspectorul şcolar judeţean Aurelia Dan: Explicaţi părinţilor de ce libertatea personală între a alege dacă vrem sau nu să ne vaccinăm este mai presus de acest drept la educaţie al copiilor!
- Dan Coman: Libertatea de opinie a dus la dinamitarea, la desfiinţarea ierarhiilor reale
Adaugă comentariu nou