Camelia Tabără: Ştim că se lasă cu supărări. Am diminuat reţeaua şcolară cu 23 de formaţiuni. Mai puţine clase de-a IX-a la opt licee!

           Inspectorul şcolar general, prof. Camelia Tabără, a anunţat, în cadrul şedinţei cu directorii, că a fost finalizat proiectul de reţea şcolară şi cifra de şcolarizare pentru 2020-2021, care înseamnă mai puţine formaţiuni – clase sau grupe -, dar şi reducerea normelor didactice, cu aproximativ 50 de posturi.

„E una dintre cele mai importante activităţi la nivel de inspectorat, pentru că presupune foarte multe interese. Ştim, ne-am asumat, că se lasă cu supărări, dar nu avem încotro şi am spus tuturor celor care ne-au întrebat de ce inspectoratul vine întotdeauna cu o ghilotină şi nu înţelege multele particularităţi pe care le invocaţi că există Ordinul 5090, art. 18, care ne obligă pe noi ca Inspectorat, după ce centralizăm documentul cu cifre de şcolarizare, să dăm declaraţie pe proprie răspundere a inspectorului general că proiectul a fost întocmit cu încadrarea strictă în numărul de posturi aprobate şi s-au luat toate măsurile privind încadrarea unităţilor de învăţământ în bugetul aprobat pe baza legislaţiei în vigoare”, a explicat inspectorul şcolar general Camelia Tabără.

          Şeful IŞJ B-N a precizat că nu au putut fi lăsate toate formaţiunile propuse de directorii de şcoli, din cauza depăşirilor de buget, astfel că s-a impus diminuarea cu 23 de formaţiuni la nivel de judeţ.

         În ceea ce priveşte formaţiunile - adică grupele de preşcolari sau clasele de elev - , au fost tăiate, de exemplu, două clase de la Bistriţa Bârgăului, unde sunt două şcoli. „Acolo, totalul este de 26 elevi de clasa a V-a, care formează o clasă, nu două, pentru că au depăşire de buget foarte mare. E valabil şi la clasa a VI-a, 25 de elevi, o formaţiune şi nu două. La Cireşoaia, ne-au cerut la 42 de copii, trei grupe. Noi am limitat la 40 de copii cu două grupe, ca să se încadreze în buget. Tot la Cireşoaia, la învăţământul primar, la 66 de copii ne-au cerut cinci clase, iar noi am spus că se pot face patru clase”, a mai exemplificat şeful IŞJ B-N.

          Numărul de clase a fost tăiat şi la Chiochiş, Dumitra, unde erau 12 copii la simultan în Cepari. „La Lechinţa, este vorba despre o grupă de preşcolari de la Vermeş; la Matei, la Corvineşti, la Negrileşti, la Viţa, la Şintereag, la Telciu. E o clasă de simultan la Telcişor, cu 12 elevi, la gimnaziu. Eficienţa este zero şi costuri extraordinar de mari. La Zagra, de unde am avut o delegaţie de părinţi din Suplai, ei au gândit, în trei structuri, clase de simultan peste tot. Au depăşire de buget de 40% şi medii peste 5, anul trecut, doar 30%. Această manieră de lucru este foarte scumpă şi nefolositoare. Pe listă mai figurează şi LPS, unde nu este pregătitoare şi Sigmirul, care aparţine de Şcoala Gimnazială „Lucian Blaga”, a menţionat Camelia Tabără.

Inspectorul şcolar general a menţionat că au existat licee care au încercat să-şi crească cifra de şcolarizare, însă Inspectoratul nu a fost de acord.

„O mare problemă şi dureroasă e pentru câţiva colegi de la opt licee cărora le-am tăiat cifra de şcolarizare de clasa a IX-a. Nu am intervenit în niciun fel până acum doi ani am reuşit să gestionăm lucrurile încât fiecare să intre în oferta centralizată fără ajustări majore, dar de doi ani avem declin demografic şi această finanţare ne obligă la foarte multă „zgârcenie”. Am făcut totalurile pe care ni le-aţi propus, au rezultat la secţia română 110 clase, din care a trebuit să diminuăm cu opt şi să rămânem cu o cifră de şcolarizare concordantă cu generaţia absolvenţilor”, a menţionat prof. Tabără.

 Prcatic au fost făcute operări la Rodna  - o clasă de teoretic real; la Liceul Tehnologic Forestier Bistriţa  - unde s-au propus două clase de liceu, una de achiziţii şi una de prelucrarea lemnului; la Liceul Tehnologic de Servicii – clasă de liceu coafor – stilist; la Liceul Economic din Năsăud – o clasă de economic achiziţii; la Liceul Silvic – o clasă de silvicultură, iar ei şi-au propus două; la Liceul Agricol Bistriţa – o clasă de protecţia mediului; la Liceul Agricol Beclean – o clasă de economic şi la Liceul „Sfânta Maria” - o clasă de construcţii.

Potrivit acesteia, la elaborarea proiectului de încadrare se va vedea exact câte posturi dispar la nivel de judeţ, estimările fiind spre 50 de norme didactice. Înseamnă 50 de profesori, care vor intra în etapa de restrângere de activitate, cu prioritate în ocuparea posturilor, care nu vor rămâne în afara sistemului. „Dacă avem o disciplină deficitară, nu vom prelungi posibilitatea de predare profesorilor pensionari. Nu avem educatoare care să ceară prelungire, se pare că nici învăţătoare.  Dacă vom avea solicitări la limba şi literatura română, vom vedea, la matematică cu siguranţă vom da prelungire pentru că e o disciplină deficitară”, a explicat Tabără.  

 

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5