Experiență de învățare în Cehia în acreditarea Erasmus+

Prof. Vasilica Găzdac-#AmbasadorErasmus

 În perioada 29.04 - 03.05.2024, Școala Profesională “Tiberiu Morariu” Salva, jud. Bistrița-Năsăud a fost implicată într-o mobilitate de grup, schimb de grupuri de elevi pe termen scurt în cadrul Acreditării Erasmus + din anul III: ,,S.T.E.A.M WITH GREEN” având nr: 2023-1-RO01-KA121-SCH-000116618. Școala gazdă care a găzduit schimbul de grupuri de elevi pe termen scurt a fost Zakladni skola a materska skola Ceska Bela, Republica Cehă. Din instituția noastră, au participat, 8 elevi din ciclul gimnazial din clasele a-V-a: (Andrei A., Efremia B., Adina C., Iuliana D., Maria F., Daniel M., Sebastian R., Nectaria T.) împreună cu doi profesori însoțitori: (Pop Daniel și Găzdac Vasilica).

            Implicarea elevilor în mobilități Erasmus+ în special a celor proveniți din mediul rural sau cu oportunități reduse sunt priorități europene în cadrul Acreditării Erasmus+, parte a acțiunii KA1, (Mobilități), acțiune cheie a programului Erasmus+. Obiectivele pentru anul al -III lea din cadrul acreditării derulate în perioada (1.06.2023-31.08.2024) ale școlii noastre sunt: creșterea competențelor lingvistice ale elevilor din școala noastră, creșterea interesului pentru materiile din aria STEAM, reducerea cazurilor de bullying, creșterea competențelor de cetățenie democratică, creșterea competențelor verzi.. Toate aceste obiective au fost realizate prin ateliere comune de învățare între elevii români și cei cehi, jocuri de socializare, jocuri sportive, prezentarea școlilor, vizite culturale în împrejurimi, realizarea de Memories books realizarea unui jurnal de proiect Erasmus+, continuarea colaborării în spațiul eTwinning, acțiuni de măsurare a abilităților STEAM dar și prin realizarea acțiunilor de valorizare, de diseminare a rezultatelor și activităților noastre, popularizarea acestora.

            Republica Cehă are un nivel ridicat de educaţie fundamentală şi o tradiţie îndelungată în domeniul ingineriei şi excelenţă în fabricaţie. Universităţile cehe au o bună reputaţie în comunitatea europeană de învăţământ superior, cei mai mulţi manageri cehi fiind bine educaţi şi cu studii superioare sau postuniversitare în Management, Inginerie şi Ştiinţe.

            Educaţia de bază la grădiniţă şi şcoala primară sunt gratuite şi obligatorii pentru fiecare copil născut în Republica Cehă. Primul pas către şcolarizare începe cu grădiniţa (Materska škola), fiecare copil având dreptul de a se înscrie la o grădiniţă de la vârsta de 3 până la 6 ani, cu toate că locurile sunt limitate, iar, uneori, părinţii trebuie să găsească o modalitate de a îşi înscrie copiii într-o grădiniţă privată pe cheltuiala lor. Şcoala primară începe la vârsta de 6 sau 7 ani, în funcţie de capacitatea copilului, şi este împărţită în două etape. Prima etapă a învăţământului primar durează 4 ani, iar apoi părinţii trebuie să decidă fie continuarea în al cincilea an în aceeaşi şcoală, fie la o altă şcoală. Motivul pentru această schimbare este existenţa a două tipuri de şcoli la acest nivel: şcoli de cultură generală (gimnaziu) şi şcoli profesionale (tehnic). Un procent mai mare de elevi care frecventează şcoala de cultură generală merg la universitate faţă de cei care au participat la şcoli profesionale. Cei mai mulţi elevi termină studiile secundare în jurul vârstei de 18 sau 19 ani. După absolvire elevii care merg la universitate continuă educaţia lor, în timp ce alt grup se alătură forţei de muncă. Învăţământul universitar are un minimum de 4 ani pentru o diplomă de licenţă, în funcţie de obiect şi de 5 ani pentru o diplomă de inginer de specialitate, care este acreditat la acelaşi nivel cu o calificare postuniversitară. Universităţile cehe au o reputaţie solidă în ceea ce priveşte standardele educaţionale europene.

            Activitățile derulate în cadrul mobilității de grup a elevilor au constat în susținerea de ateliere comune cu elevii cehi, ateliere desfășurate bilingv în limba engleză- limba cehă utilizând munca în echipă, învățarea prin cooperare. Elevii români au fost implicați în ateliere STEAM, au susținut discuții despre bullying, au utilizat limba engleză, au creat un grup comun pe Instagram cu elevi cehi și elevi români, au participat la diverse jocuri de socializare, la diverse jocuri sportive, au prezentat regiunea Bistriței-Năsăudului, informații despre Școala Profesională ,,Tiberiu Morariu,, Salva, specificul sistemului român de educație. Elevii români împreună cu elevii cehi au socializat în a doua parte a zilei participând la vizitele de studiu, tematice și culturale din Centrul istoric Ceska bela, Havliciuk Brod, Jihlava, Grădina Zoologică din Jihlava, Vizită culturală în capitala Republicii Cehe, Praga, Vizită culturală la monumentul Unesco, Complexul monastic- Kutna Hora și Osuarul de la Sedlec.

Elevii români au fost impresionați de facilitățile oferite de școala cehă, de ateliere derulate, de dotările laboratoarelor, de bogăția culturală și gastronomică a regiunii, de conexiunile între istoria României și istoria Cehiei. Experiențele educaționale comune ale elevilor români și cehi se găsesc consemnate în Jurnalul comun de proiect Erasmus+ realizat cu ajutorul aplicației Canva în format digital, au fost diseminate la nivelul familiilor, colegilor de clasă, profesorilor din școală și întregii comunități locale. Multumim comunității din școală cehă în special domnului director Jan Cepl și doamnei profesor Irene Muzikarova pentru eforturile depuse pentru noi,pentru pregătirea activităților și a atelierelor.

Vom continua colaborarea educațională mutuală în programul Erasmus deoarece echipa școlii cehe intenționează să realizeze un schimb de elevi anul viitor școlar. Un aspect important în buna derulare a evenimentului mixt a fost realizat prin acțiuni de vizibilitate cu ajutorul paginilor de Facebook ale celor două școli, paginilor personale ale profesorilor participanți și a paginii de Twinspace a proiectului, paginilor de web ale școlilor, ziarelor locale.

Acreditarea în domeniul educației școlare are rolul de a impacta elevii și profesorii diferit prin conștientizarea faptului că experiențele de învățare în scolilele europene sunt deosebit de valoroase și contribuie la creștrea cometențelor de cetățenie democratică. Grija fața de mediul înconjurător și exemplele verzi prezentate de către elevii și profesorii cehi, traversarea Ungariei, Slovaciei și a Cehiei cu microbuzul au contribuit la formarea unor comportamente responsabile, sustenabile pentru profesorii și elevii români și conștientizarea tinerei generații asupra importanței transportului verde și a Pactului verde European. Mobilitatea a fost organizată în perioada vacanței de Paște pentru a evita disfuncționalitățile procesului de învățare si pentru a le oferi posibilitatea unei experiențe de învățare europeană utilizând transportul verde.

Conținutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenția Națională și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conținutul informației. Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale ANPCDEFP. Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea

 

           

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5