Curs de formare la disciplina Religie susținut la Bistrița de cei mai prestigioși specialiști în domeniu
La Colegiul Național „Andrei Mureșanu” din Bistrița a avut loc un amplu program de formare pentru profesorii de Religie din județul Bistrița-Năsăud. Cursul întitulat „Schimbări de paradigmă în didactica Religiei” a fost predat de Pr. Lect. Univ. Dr. Dorin Opriș de la Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba-Iulia, catedra de Pedagogie, Psihologie și Didactică, și Lect. Univ. Dr. Monica Opriș, Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu, asociat la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Andrei Șaguna”. Cei doi formatori sunt recunoscuți ca fiind cei mai prestigioși specialiști în domeniul educației religioase, remarcându-se în ultimii ani ca autori sau coordonatori ai unor lucrări de referință în acest domeniu. Împreună au întocmit lucrările: Metodica predării Religiei, ed. Reîntregirea, Alba-Iulia, 2000 (sub coordonarea Pr. Prof. Univ. Dr. Sebastian Șebu), Cercetarea pedagogică în domeniul educației religioase, ed. Sf. Mina, Iași, 2006 (împreună cu Mușata Bocoș), Metode active de predare-învățare. Modele și aplicații la Religie, ed. Sf. Mina, Iași, 2006.
Părintele Dorin Opriș mai este autorul lucrărilor Ipostaze ale utilizării textului biblic în educația religioasă, ed. Sf. Mina, Iași, 2010 și Dimensiuni creștine ale pedagogiei moderne, ed. Didactică și Pedagogică, R.A., București, 2012, iar doamna Monica Opriș a mai publicat ca autor Metodologia evaluării. Abordări teoretice și investigative în educația religioasă, ed. Sf. Mina, Iași, 2010 și Religie, morală, educație. Perspective teologice și pedagogice, ed. Basilica, București, 2011. Pe lângă o mulțime de alte articole publicate în reviste de specialitate, cei doi au coordonat și volumul Religia și școala. Cercetări pedagogice, studii și analize, ed. Didactică și Pedagogică, R.A., București, 2011.
Cursul de formare continuă a avut ca public țintă vizat profesorii de Religie, nivel primar, gimnazial și liceal, propunându-și dezvoltarea unor competențe care să permită cadrelor didactice abordarea Religiei, ca disciplină școlară, în concordanță cu noile paradigme ale didacticii moderne. Ținând cont de aşteptările sporite pe care societatea le are de la educaţia religioasă desfăşurată în şcoală, într-o lume în care educaţia se dovedeşte singura modalitate eficientă de a preveni sau rezolva problemele generate de interferenţele între culturi cu particularităţi extrem de diferite, precum şi de particularităţile pe care le impune misiunea Bisericii în societatea contemporană, formarea unor competențe legate de activitatea profesorilor de Religie în școală este absolut necesară.
Programul de formare a avut următoarea tematică: 1. Conceptele de religie şi educaţie religioasă şi modalităţile de valorificare a suportului pedagogic oferit de către acestea; 2. Rolul elementelor de pedagogie religioasă în dezvoltarea didacticii moderne şi în dezvoltarea unei educaţii a valorilor; 3. Elemente definitorii ale demersurilor investigative desfăşurate în educaţia religioasă; 4. Metode de cercetare în domeniul educaţional, perspective privind utilizarea lor eficientă. Concluziile acestui curs de formare au fost formulate în jurul ideii că predarea Religiei în școală trebuie să corespundă utilității practice a învățăturii creștine, având ca perspectivă dezvoltarea personalității elevului prin raportare la tezaurul de valori al umanității.
Cei 38 de profesori de Religie, participanți la cursul de formare, au avut ocazia și bucuria de a învăța lucruri exprem de utile pentru munca lor de predare, dar și pentru a fi pregătiți în fața provocărilor și manipulărilor secular-umaniste, care pătrund în societatea modernă pe diferite filiere sociale sau culturale. Rolul dascălilor este de a arăta prin ceea ce fac că Religia, ca disciplină didactică, nu este îndoctrinare și cu atât mai puțin manipulare, ci are rolul de a educa omul în perspectiva libertății și a valorii sale veșnice. Manipularea și îndoctrinarea vin asupra societății din alte zone socio-politice, determinate de anumite interese ideologice, pe când educația ca și devenire și valorizare, promovată în școala modernă, își are rădăcinile în învățătura Evangheliei lui Hristos și în lucrarea Bisericii.
Cursul „Schimbări de paradigmă în didactica religiei” a fost prima activitate de formare, adresată în mod special profesorilor de Religie, susținută la Bistrița în cei peste douăzeci de ani de când s-a reluat predarea Religiei în școlile publice. Prezența celor mai mari specialiști din țară în didactica Religiei, soții Monica și Dorin Opriș, a fost o mare onoare pentru orașul nostru și pentru întregul județ, dar mai ales de un real folos profesorilor noștri de Religie. Nădăjduim că astfel de programe formative vor continua și în viitor pentru o cât mai desăvârșită activitate educațională în școlile bistrițene și o cât mai profundă valorizare a potențelor umane pe care le au copiii și tinerii din județul Bistrița-Năsăud.
Pr. Prof. Adrian Cherhaț
Inspector școlar de specialitate
Citiţi şi:
- 40 de profesori de religie din judeţ, la cursuri de formare
- Ora de religie și lumea pe care ne-o dorim
- O carte mereu actuală:,,Religia, suport şi sens al existenţei’’
- Poziţia inspectorului şcolar general prof. dr. Vasile Marc, în legătură cu scrisoarea deschisă adresată lui, de către deputatul
- Andrei Marga: Religia în zilele noastre
Comentarii
Intr-adevar, este frumos sa studiezi Biblia si sa aflii lucruri frumoase, prin care ti se inobileaza sufletul, mintea si gandul. Problema este ca aceste lectii de religie, sa nu "tampeasca" mintea elevilor cu tot felul de "teorii" religioase, care instiga la ura si dezbinare intre cei care practica si merg la biserici diferite de cele ale "profesorului de religie" care detine catedra respectiva, ca atunci, elevii vazand ca de fapt nu se urmareste altceva decat o acerba lupta pentru putere si suprematie intre biserici ( ca si in politica dintre partidele aflate la putere si cele din opozitie...), vor dezagrea aceste cursuri si rezultatul va fi unul negativ si nu unul constructiv, asa cum spune cuvantul biblic ..." sa indrume... sa invete... sa... sa ... sa ... " .
Nu uitati ca ura si dezbinarea intre oameni, nu o cultiva "copiii" de la scoala... ci oamenii maturi, care se "impung", se "inteapa", "nu incap" unul de altul si fiecare crede ca religia practicata de el... este cea mai CEA... dintre cele mai !
Istoria a demonsatrat ca cele mai sangeroase razboaie intre natiuni, au fost exact pe fond rasial si religios... !
Ideia este ca in scoli, ideal sa fie predarea unor "legtii religioase"...atat si fara tenta ortodoxa, catolica, baptista, penticostala, reformata, evanghelica... sau mai stiu ce curente religioase mai sunt pe la noi ptr ca asta dezbina de fapt pe oameni si are ca efect, exact opusul intentiei bune. Se va reusi asta vre-o data oare...?!
Efectiv ma enerveaza cand aud si-i vad pe cei din religiile traditional-crestine, ca se impung , se "spurca reciproc" si se dusmanesc cu cei din religiile dizidente, protestante sau neoprotestante si invers. Nu stiu ei care sunt "mai alesi de Dumnezeu" si care ba... , lucrui care in nici un caz, nu-i "inobileaza" pe copii... !!!
Adaugă comentariu nou