Poezia sângeorzană aservită comunismului în ziarul Ecoul
Motto:
„Cred că l-aţi cunoscut pe Mihail Sadoveanu. Sunteţi bun să-i faceţi portretul?
- Să vă relatez… scene autentice: 1)… Mihail Sadoveanu, preşedinte al prezidiului Marii Adunări Naţionale, primeşte un ziarist căruia îi acordă un interviu. Li se serveşte un uriaş platou cu sandvișuri de tot felul. Sadoveanu le mănâncă pe toate, minus unul. Pe acesta, ultimul, îl rupe în două şi-i întinde gazetarului o jumătate grăind: vezi, sunt comunist, împart frăţeşte tot ce am…3) A tradus din Psalmi cu ajutorul unui ebraist: Moses Duff. S-au împrietenit. Duff dă de înţeles că după a lui părere artistul nu trebuie să „se vândă” politicii. Sadoveanu, atunci, îi mărturiseşte: Ce vrei, ce vrei, ce nu face omul pentru o pâine? Da, Coane Mihai, zice Duff, pentru pâine da, multe – n-are încotro, dar nu pentru o felie de cozonac…”[1].
Instalarea regimului comunist în România a însemnat intervenţia şi controlul politicului asupra tuturor compartimentelor vieţii. Partidul Comunist, ca forţă conducătoare în Stat, ca putere absolută, a dezvoltat o acţiune susţinută de legitimare a intereselor sale, recurgând la diferite tipuri de constrângeri. Cultura şi literatura au jucat un rol important în arsenalul de dominaţie, fiind politizate şi subordonate puterii.
Poezia, căreia i se trasase misiunea de a însufleţi, prin mesajul ei, crezul înalt al partidului, era una de tip agitatoric, cu un mesaj accesibil, care să poată ajunge la oamenii muncii, fără a face concesii artei imperialiste, formale şi cosmopolite, sau artei decadente, burghezo-moşiereşti. Temele erau prosovietice sau antiimperialiste, legate de viaţa nouă de la oraşe şi sate, de omul nou şi izbânzile sale, de partid şi binefaceri sale. Prezentul luminos, în contrast cu trecutul întunecat, comunistul - eroul civilizator, victoriile de pe marile şantiere, colectivizarea agriculturii ş.a., reprezentau realităţi măreţe, demne de inspiraţia poetică. Formula consacrată era cea a poemelor narative, scrise într-o limba pe înţeles, în care adeseori erau imitate structuri poetice cunoscute de tipul baladei populare, al versului eminescian, coşbucian etc.
Odată cu venirea la putere a lui Nicolae Ceauşescu în anul 1965, precum şi cu alegerea lui în funcţia de preşedinte a ţării în anul 1974, cultul liderului a devenit primus. În urma acestui act a început constituirea modelului autohton a cultului personalităţii lui Nicolae Ceauşescu.
Intrarea Elenei Ceauşescu în Biroul Permanent al Comitetului Politic Executiv a avut un efect şi în dezvoltarea cultului personalităţii, devenind un subiect complementar important în omagierea liderului român. În anul 1979, aniversarea Elenei Ceauşescu a fost comemorată în mod fastuos, a fost omagiată ca întruchiparea femeii şi mamei ideale, devenind simbolul unic al tovărăşiei.
Manifestările, festivitățile naţionale tipice – cum ar fi Cenaclul Flacăra, Cântarea Românie, Daciada, etc. – au avut un rol însemnat în formarea imaginii cuplului prezidenţial. Cenaclul Flacăra, definită ca un curent artistic şi cultural, lansată în anul 1973 de către poetul Adrian Păunescu, a fost de fapt o manifestare în slujba cultului personalităţii, cu o tendinţă naţionalistă puternică, care a influențat evoluţia elementelor naţionaliste în reprezentaţia liderului român.
Festivalul naţional Cântarea României de fond a fost tot un manifest cultural naţional, dar spectacolele patriotice, simbolurile semiarhaice folosite în evenimente s-au centralizat la glorificarea şi omagierea Ceauşeştilor. Cuvintele cheie în formarea spectacolelor prezentate în cadrul Cântarea României au fost patriotismul, etica socialistă, dezvoltarea, noţiuni folosite de către retorica naţionalistă ceauşistă.
Manifestările tipice comuniste, cum ar fi 1 Mai, 23 August – ca sărbătoarea naţională de eliberare de sub jugul fascist – au primit o conotaţie naţionalistă, şi serbarea unirii principatelor sub conducerea lui Mihai Viteazul au implementat elementele arhaice în cultul personalităţii. În urma acestor evenimente s-au conturat formele tipice naţionaliste în reprezentaţia liderului, cum ar fi moştenitorul demn, patriotul, şi combinaţia Ceauşescu-România.
După unele cercetări, analizarea, interpretarea, categorizarea şi sistematizarea atributelor apărute în presa comunistă din judeţul Bistriţa-Năsăud, practic în singurul ziar ce apărea – Ecoul – în jurul evenimentelor sus amintite, reprezentarea liderului se bazează pe următoarele teme:
- Omul de stat desăvârşit;
- Comunistul bun;
- Pater universalis;
- Omul de ştiinţă, ideolog;
- Persoana multilateral dezvoltată;
- Moştenitorul demn, patriotul, combinaţia Ceauşescu-România;
- Marele arhitect;
- Luptătorul pentru pace[2].
Imaginea Elenei Ceauşescu a fost concepută după chipul femeii comuniste ideale, după anii optzeci reprezentarea Elenei a primit un substrat naţionalist. Reprezentarea Elenei Ceauşescu în ziarul Ecoul, erau următoarele:
- Revoluţionara şi tovarăşa;
- Conducătoarea în partid;
- Omul de ştiinţă şi luptătoarea pentru pace;
- Mater universalis[3].
Au fost mulţi poeţi din judeţ care au aderat acestor deziderate înalte ale vremurilor respective, fără nicio jenă (unii dintre ei motivând că aşa au fost timpurile, că altfel nu puteau publica), amintind aici pe: Luca Onul, George Roş, Viorica Viman, Alexandru Cristian Miloş, Ioan Borşa, Anton Oproaie, Dumitru Vârjan, Nicolae Băciuţ, Olimpiu Nuşfelean, Ion Câţcoveanu, Ioana Orban, George Gavriluţiu, Ştefan Veşcari, Cleopatra Lorinţiu, Aurel D. Câmpeanu, Adrian Misiuga, Emil Dreptate, Grigore Jucan, Virgil M. Raţiu, Tănase Coroş, Vasile Dâncu, Radu Băieşu, Maria Leuca, Ioan Mihail Popa, Ileana Şerban, Mirela Duma, Albert Lucaci, George Simion, Dumitru Andraşoni, Ioan Pupeză, Vasile Dohotari, Gavril Moldovan, Nicolae Vereş, Ion Chiuzan, Radu Lucaci, Ioan Pintea, Claudiu Moldovan, Ioan Şimon, Maria Olteanu, Octavian Nechiti, Sandu Lărgeanu, Traian Andronesi, Ioan Mangu, Victoria Nalaţ, Sandu Ştefănescu, Ioan Mărgineanu, Corina Soroceanu, Pavel Pereş, Cornel Udrea, Aurel Rău, Ioan Alexandru, Corneliu Anca, Viorel Varga, Iosif-Leon Grapini, Ion Negru, Mihai Lucian Valea, Petre Pop. În această mişcare literară au fost angrenaţi elevi de gimnaziu şi liceu sub directa îndrumare a mentorilor lor.
Cenaclurile literare, cercurile literare de creaţie constituiau cadrul principal de afirmare a vocaţiei creatoare a celor cu preocupări în acest domeniu, menţiona într-un articol scris de Octavian Nechiti[4] în ziarul Ecoul. Acesta îşi continua articolul prezentând crezul şi simţământul creaţiei celor ce se întruneau lunar ca membri ai cenaclului Andrei Mureşanu. Continuă autorul articolului că „la ediţiile Festivalului muncii şi creaţiei Cântarea României, membrii cenaclului Ioan Mihail Popa, Iustina Sime, Ioan Negru, Ileana Şerban au ocupat locuri fruntaşe în etapa republicană. Pe lângă şedinţele de atelier, în planul de muncă erau prevăzute manifestări ca: recitaluri de poezie, montaje de versuri, creaţii proprii şi colaje pentru sărbătorirea unor zile festive şi aniversare, precum şi dezbateri privind abordarea unor genuri literare, propice oglindirii activităţii tumultoase a oamenilor muncii din ţara noastră…[5]. Pe lângă publicarea unor creaţii în reviste şi ziare, precum şi în culegeri pe plan judeţean, membrii cenaclului au organizat şi susţinut în cadrul clubului Hebe al staţiunii, în cadrul unor spectacole, montaje de versuri sub genericul: Inscripţii someşene, Scrisoare către
ţară, Epocă de lumină şi glorie, Cântec tânăr sub tricolor, etc., care au îmbogăţit repertoriul artistic al Casei de cultură din localitate…”[6].
În rândurile ce urmează vom prezenta creaţii ale unor poeţi care îşi desfăşurau activitatea în Sângeorz-Băi, remarcându-i pe Octavian Nechiti, Ioan Mihail Popa, Ion Negru şi Ileana Şerban.
Octavian Nechiti
Cânt de august
Arc de triumf
pentru malul visurilor
milenare.
Timp nou
de mii de conştiinţe.
Crai nou
August de foc
slăvit de jertfe
cântat de împlinirile
acestei epoci de aur[7].
Sunt mândru să trăiesc această zi!
Sunt prea puţine
cuvintele
în această zi
pentru urarea
ce din suflet nutresc.
Sunt prea palide
florile
pentru flacăra
ce în inimă port.
Slăvit fie numele
celui ce conduce poporul
pe înălţimi
de împlinire
unde se tipăresc
filele istorice
ale epocii CEAUŞESCU[8].
La poarta ta, ţară
La poarta ta, ţară,
pălărie cu sfioşenie mi-o ridic
ca semn de intrare
în sanctuarul strămoşilor.
Când trec pragul tău
ţară de pâine şi cântece
îmi şterg încălţările
să nu tulbur
împlinirea
sufletului
de neam românesc[9].
Patrie de soare
Cuib de vulturi şi de soare
Plămădit din lut de dor
Greul tău trecut mă doare
Pe Columnă când cobor
Azi de aceea cu ardoare
Te cântăm sub tricolor
Cuib de vulturi şi de soare
Plămădit din lut de dor
Cresc pe brazde noi izvoare
Sub chezaşi cârmuitor
Dând noi sensuri viitoare
Timpului înălţător
Din cuib de vulturi şi de soare[10].
Cânt pentru Transilvania
Vatră a focului viu
împlinind ţara
sub cerul neatârnării.
Plai predestinat
pentru legământul
bucuriei
românului cu pământul
şi cântecul.
Pisc al întregului de ţară
slobodă şi curată
ca o dimineaţă.
te cânt azi
cu armonii din doina soarelui
ce răsare
din cetatea lui Bucur
pentru toţi românii.
Cânt azi cu mărturii de cronică
Arpegiile împlinirilor toate[11].
Poem pentru Congresul IX
Azi inimile-n noi precum vioara
Vibrează înflorind lumini de dor,
Fiindcă o sărbătoare e întreaga ţară
Luminând prezent şi viitor.
Azi inimile noastre-ntr-o bătaie
Rostesc atâtea roade şi-mpliniri,
Prin OMUL – CEAUŞESCU NICOLAE,
EROU acestei ere de mândrii.
Azi inimile-n noi adânc vibrează
În miezu-acestui veac măreţ,
Pentru Bărbatul Ţării ce cutează
S-aprindă-n noi atâtea frumuseţi[12].
De ziua Republicii
Această zi – istorie
a unui popor
cu respiraţie întretăiată
a sosit la ora de soroc
a confluenţei
de dor şi împlinire
să stâmpere
atâtea sensuri şi simţiri
mai mândru, mai semeţ
al acestui neam.
Această zi – izbândă
spre mari aspiraţii
purtate spre noi
de conştiinţe eroice
a lăsat podurile cetăţii
pentru trecerea
oastei muncitoare
pe tărâmul
vieţii sale demne[13].
Ioan Mihail Popa
Masa
Pâinea-şi găseşte chipul aici,
ochii tihnă-şi împart,
ajungem acasă, suntem împreună,
străbunii poposesc între noi
ocrotindu-ne pâinea şi sarea.
Altarul arşiţei, altarul ţărânei,
Sunt toţi acasă, sunt toţi?
Orice poveri ne încearcă
Popasul înfometează noi drumuri,
Suntem aici, la masa bătrânilor,
Am ajuns împreună acasă,
Holdele sub zăpezi presimţite ne ghicesc frunţile
Împlinind anotimpul[14].
Istorie
Simt rădăcinile adânci
Urcându-mi seva milenară
Urcând prin carpatine stânci
În ţara cu belşug şi soare.
Şi cântecul întinerit
În cristaluri subterane
Nălţând mesajul spre zenit
Din vorbe dace şi romane.
Una suntem, respiră glia
Păstrându-i nimbul din Carpaţi,
Aceeaşi ţară, România,
În vis şi-n luptă-aceeaşi fraţi.
Ni se-nălţară înainte
Oprelişti uneori prin noi
Şi drumuri străbătând morminte,
Dar am crezut în vremuri noi.
Şi ne-am unit dând drum trăirii
Atâtor crezuri milenare
Ce urcă-n mugurii-mplinirii
Spre fructul tău, străbună ţară.
Cu sevele odată-n zări
S-arată roade viitoare
Alinul dreptei căutări –
Azi mugurii au dat în floare[15].
Tricoloru-n sărbătoare
Măreţ răgaz în ziua asta mare
Cum anii-n dorul lor nemărginit
Înalţă curcubeu înalt spre soare,
E tricolorul nostru împlinit.
E scris pe fruntea ne-ntinată a vremii
Cu fulger calm din vijelii urcând,
E scris cu visul dârz peste milenii,
De când ne ştim viteaz şi liber gând.
În dacic sânge Roşu îl păstrează
Străbunii noştri biruind spre noi,
Spre Mâine, cu mândrie această ţară,
Ne împlineşte-n lume de eroi.
Iar Galbenul – câmpia asta sfântă
Cu holdele ce noi le-am semănat
Şi-n vremi când ţara rămânea flămândă
Sub rodul greu de alţii-nstrăinat.
Şi-Albastru ni-l țes azurul vrerii,
În chipul lui ţării de Voroneţ,
Neîmblânzit sub lespedea tăcerii
Şi-n vremi când graiul nostru n-avea preţ.
Simbolul ne rosteşte omenia,
În zarea noastră limpede şi dreaptă
Şi-nalţă-n nemurire România
Cu vorba bună dăltuită-n faptă[16].
Gestul nostru spre larg
Făuritorul Magistralei albastre
Iată-ne semnul privirilor,
bătrânul Danubiu
ne înţelege paşii mai bine,
paşii dinspre izvoare,
paşii de-acum şi de mâine;
aşa ni-s drumurile
către lumea cea mare…
magistrala noastră Albastră,
alt semn al gândurilor acestui popor
către zările altui mileniu.
orizontul acesta adânc
curcubeu a pornit
din forfota oamenilor
şi a coloşilor de metal transformând.
Drumul e simplu,
doar un fluviu de vreri…
Şi iată Ctitorul scrutează
alte zări.
E linişte-împlinire Aici,
totul este firesc,
doar o metamorfoză a braţelor,
zenitul limpede
al fraţilor cutezând!
Da!
Acesta e gestul Partidului nostru spre larg,
Măreţia „Epocii Ceauşescu!”[17].
Republicii
Şi iată-ne-n Columna noastră trează
Biruitori în vremuri ne ivim
Vocaţia de pace ne veghează
Cum ne zidim în tot ce făurim.
Republică-n azur de sărbătoare
Cu faptele de mâine ne priveşti
Anul cel Nou ce cu visuri noi răsare
Şi sevele spre roade le-mplinești.
Spre tine se deschid corole-n zori
Braţele-vreri pulsând în calendar
Simbolul nostru întrei culori
Rosteşte lumii gândul nostru clar[18].
Ileana Şerban
Partidului, mulţumire
Glasul tulnicului aduce mereu
În dimineaţa zilei
Mulţumirea noastră.
Cupola cerului ne leagănă
Şi ne oglindesc în ape vii
Ascultând neîncetat
Glasul de foc al partidului.
Vis de aur al dacilor,
Ţintă atinsă a veacurilor.
Lumini veşnice şi lauri
Oamenii ţării aduc în zori
Şi fiecare tulnic aduce mereu
Partidului, mulţumire[19].
Toate aceste creaţii prezentate au avut – după cum spunea Octavian Nechiti – „o finalitate educativ formativă, formând un cadru stimulativ, favorabil pentru cei ce au închinat creaţii care s-au exprimat prin intermediul limbajului artistic, valorificându-şi zestrea de imaginaţie, sensibilitate şi dăruire creatoare[20].
[1] Zaharia Sângeorzan, Nicolae Steinhardt răspunde la 365 de întrebări incomode adresate de Zaharia Sângeorzan, Bucureşti, Editura Revistei Literatorul, 1992, p. 16.
[2] Mate Erzsebet, Tipologia cultului personalităţii în dictatura lui Nicolae Ceauşescu (1965-1989), Teză de doctorat (rezumat), Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, 2013, pp. 10-11.
[3] Ibidem, p. 12.
[4] Ecoul, Bistriţa, Anul XX, 1987, nr. 1735, p. 6.
[5] Ibidem.
[6] Ibidem.
[7] Idem, Anul XVIII, nr. 1653, p. 6.
[8] Ibidem, nr. 1624, p. 3.
[9] Idem, Anul XIX, 1986, nr. 1696, p. 6.
[10] Idem, Anul XX, 1987, nr. 1777, p. 2.
[11] Idem, Anul XXI, 1988, nr. 1824, p. 2.
[12] Ibidem, nr. 1808, p. 2.
[13] Ibidem, nr. 1830, p. 2.
[14] Idem, Anul VI, 1973, nr. 677, p. 3.
[15] Ibidem, nr. 781, p. 2.
[16] Idem, Anul IX, 1976, Supliment „Ritmuri”, p. 14.
[17] Idem, Anul XVII, 1984, nr. 1591, p. 6.
[18] Ibidem, nr. 1620, p. 1.
[19] Idem, Anul VIII, 1976, Supliment „Ritmuri”, p. 14.
[20] Idem, Anul XX, 1987, nr. 1735, p. 6.
Citiţi şi:
- Sângeorz-Băi oglindit în ziarul comunist Ecoul, în primii ani de la apariția acestuia
- Vara genunchiului stâng
- Testamentul moral al lui Solomon Haliţă
- Ţara Năsăudului în Primul Război Mondial – aspecte memorialistice, socio-economice şi culturale
- Ioan Seni: În anul 2015 îmi doresc modernizarea Astrei năsăudene
Adaugă comentariu nou