Prof. Cristina Iurişniţi: Despre Școala ideală
De-a lungul devenirii umanitătii Educația a transformat societăți, culturi, destine. Pentru Comenius și Kant omul nu poate deveni om decât prin EDUCAȚIE, el nefiind altceva decât produsul experientelor sale de învățare pe tot parcursul vieții!
Cuvântul « școală »,etimologic semnifică în latină scară, o „scară a cunoaşterii”, a ascensiunii spirituale , find de fapt temelia, fundația unei constructii spirituale , a cunoaşterii pentru om ca individ sau pentru societate în general. In limba greacă, scoala semnifică o casă a bucuriei pe care profesorul o poate transforma în casa unor experiente de învățare în bucurie, motivație și dorința de a cunoaste mai mult.
Prin urmare, într-o școală « ideală » sunt esențiali profesorii, calitătile și proiectele acestora. Cum sunt profesorii, așa este și acea școală care poate tinde sau nu spre o școală ideală, adică o școală a bucuriei de a experimenta cunoaștere, de a dezvolta competențe științifice, tehnice, lingvistice, digitale, sociale.
In societatea de azi, tot mai globalizată si digitalizată, profesorul nu mai poate fi deținătorul cunoștințelor în mod unilateral asa cum era până in secolul XIX și XX. El nu mai trimite „pârghii” din înaltul scării cunoașterii pentru ca invăţăceii să urce spiritual ci devine partener de învățare , urcă scara solidar în echipă , devine o busolă în mișcare , înarmat cu direcții de traseu și argumente, cu motivație și empatie, dialog și feedback, potrivit algortitmului inteligentelor multiple a lui Gardner. La randul sau , Peter Senge, în cartea sa „Școli care învață” (p.59), afirmă că „toate ființele umane sunt născute cu talente unice. Funcționarea sănătoasă a oricărei comunități depinde de capacitatea acesteia de a dezvolta talentul fiecărei persoane. Spre exemplu, atunci când ținem în brațe un nou-născut, nu vedem un copil deștept sau un copil prost. Vedem miracolul vieții care se creează singură. Pierderea acestui sentiment reprezintă cel mai mare preț pe care îl plătim sistemului nostru de educație, în școală și în afara ei”.
După anii 2000, o dată cu era Internetului , a retelelor de socializare profesorul încetează să mai reprezinte reperul absolut al informațiilor și valorilor. El devine un mentor , un facilitator în procesul de învățare. Profesorul devine un partener esential al procesului învățării, devine profesorul-busolă , cel care arată directia, care dezvoltă, creează dezvoltă și facilitează parteneriate cu stakeholderii : cu parinții/ familia, cu autoritătile centrale și locale/ cu comunitatea / mediul asociativ. Toți acești actori educaționali contribuie la devenirea si pregătirea unui tânar pentru viata, societate/ pentru viitoarea sa inserție pe piața muncii.
Si iată cum o afirmație vizionară și general -valabilă prin filozofia holistică pe care o incumba „Viitorul ni-l putem modela după cum vrem. Viața este un lut căruia voința îi dă forță ” a celebrului Liviu Rebreanu devine actuală și revelatoare pentru tineri chiar si in epoca digitalizarii.
O școală ideală va fi un spațiu al bucuriei în care cele 8 competențe cheie europene (suma cunoștințelor, abilităților și atitudinilor care contribuie la capacitatea unei persoane de a-și îndeplini eficient sarcinile și responsabilitățile pe care le are) contribuie personalizat, în ritmul dezvoltării personale și profesionale a fiecărui individ. Aceste competențe se dezvoltă pe tot parcursul vieții, din copilărie și pe toată perioada vieții adulte. Abilitățile de a soluționa probleme, gândirea critică, capacitatea de a coopera, creativitatea, sunt mai esențiale decât oricând în contextul societății noastre aflate în schimbare rapidă. Competențele, definite ca o combinație între cunoștințe, aptitudini și atitudini trebuie să se circumscrie celor 8 competențe-cheie pe care Uniunea Europeană le propune, prin Recomandarea Consiliului Europei din 22 mai 2018 privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții.
-
comunicarea într-o limbă maternă
-
comunicarea în limbi străine
-
competenţe matematice şi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologii
-
competența digitală
-
a învăța să înveți
-
competențe sociale și civice
-
spirit de inițiativă și antreprenoriat
-
sensibilizare și exprimare culturală.
Transpunerea acestora în limbaje multimedia sau digitale este o modalitate prin care elevul traduce, de fapt, cultura locală, națională și internațională într-o formă accesibilă, potrivită nevoilor generației sale.
Într-o lume din ce în ce mai globalizată, persoanele au nevoie de o gamă largă de abilități pentru a se adapta și a prospera într-un mediu aflat în rapidă schimbare.
Școala Ideală e şcoala care răspunde urmatoarelor principii : echitate, calitate, flexibilitate și digitalizare în proces, prin dezvoltarea celor 8 competenţe-cheie agreate la nivel european.
Vizinea si misiunea oricărei școli care tinde spre „ideal” urmărește prin procesul de învățare echitabil şi de calitate, achiziția unor competențe care să le permită tinerilor să fie pregatiti pentru provocările unei societăți tot mai globalizate și digitalizate , să învețe pe tot parcursul vieții prin oportunități de învățare în toate etapele vieții.
Un exemplu pertinent în acest sens este studiul Vocea Elevilor, realizat de SuperTeach, un ONG din domeniul educațional, a strâns opiniile a 600 de elevi din clasele VII-XII, acolo unde predau profesorii din comunitatea organizației. Concluzia studiului este că elevii anilor 2020 cer schimbarea sistemul de educație, știu cum trebuie să arate școala ideală, dar, mai ales, cum ar trebui să fie profesorul: un mentor care să îi ajute să facă performanță și care să le fie tovarăș de drum în pregătirea pentru viață. Concret, conform studiului, 82% dintre elevii chestionați susțin că le-ar plăcea să fie evaluați pe baza proiectelor creative, iar 71% pe baza proiectelor făcute în echipă. Ei consideră modalitatea de notare clasică, prin ascultarea lecției și verificarea testelor, ca fiind una învechită. Mai mult, 83% dintre ei vor să aibă o relație de prietenie cu profesorul, adică vor ca acesta să treacă dincolo de materia pe care trebuie să o predea, să se aplece asupra nevoilor și necesităților lor reale. Noua generație rezonează cu un alt tip de predare – dinamic, creativ, digitalizat. Nu mai putem să le cerem elevilor să fie doar receptori, într-o lume în care informația este peste tot, iar ei au nevoie să treacă la un alt nivel de înțelegere
In viziunea existentialistă a lui Jean-Paul Sartre, ( Existenţialismul este un umanism), omul nu este altceva decât propriul său proiect, nu există decât în măsura în care se realizează pe el însuşi, nu este nimic altceva decât ansamblul actelor sale. Concluzionând, rolul și proiectul central al „scolii ideale” este formarea unor viitori cetățeni europeni activi și responsabili pentru piata muncii de maine. Doar prin Educație, fiecare om, fiecare individ poate atinge cea mai buna variantă a sa, poate să devină creatorul constient al propriului său proiect, să devină suma actelor sale. Este nevoie ca structura educațională să fie orientată în jurul maximizării potențialului fiecărui elev, iar profesorii, din postura de mentori și facilitatori la clasă, să încurajeze reflecția și învățarea de valori practice de-a lungul întregii vieți.
Prin urmare o Școală ideală este o şcoală a bucuriei, echitabilă, de calitate, flexibilă la nivel de parcurs de formare, o școală digitală cu profesori și elevi digitali folosind un mix inteligent de metode și strategii didactice comunicativ-acţionale.
O Scoală ideală vizează dezvoltarea competențelor durabile pentru un viitor Spațiu european al educației care ar avea posibilitatea să valorifice întregul potențial al educației și culturii, ca factori motrici ai creării de locuri de muncă, ai echității sociale și ai cetățeniei active, precum și ca mod de a trăi identitatea europeană în deplina sa diversitate.
Școala ideală este de fapt despre a învăța să înveți, inclusiv să saluți, să mulțumești celorlalți pentru ajutorul dat în devenirea ta, să respecți mediul în care evoluezi, de la curățenia din natură până la cea umană, să aduci plus valoare propriului tău proiect de dezvoltare personală și profesională.
Doar învățând să învățăm despre noi și despre ce ne înconjoară, în mod solidar, digital, flexibil, vom reuși să devenim și să valorăm mai mult decât simple cifre, rate de promovare la examenele naționale.
Ce este pentru voi școala ideală?
prof. Cristina Iurisniti Colegiul National Andrei Mureșanu, Bistrița
Sitografie:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
Adaugă comentariu nou