Prof. înv. preșcolar Alina Moldovan (GPP „Rază de Soare” Bistrița): Activități în aer liber - un mijloc accesibil și eficient de învățare
Într-o societate în care tehnologia progresează cu o viteză amețitoare iar copiii sunt asaltati de la cea mai fragedă vârstă de adevărate avalanșe de informații, științele educaţiei sunt orientate din ce în ce mai acut spre întoarcerea la natură. După secole în care toate eforturile educatoarelor s-au concentrat pe aducerea copiilor între zidurile sălii de clasă, am constatat cu stupoare că nu este cea mai fericită formă de educație și, de aceea, era nevoie acută de altceva, de întoarcerea la natură, ca sursă de educație sănătoasă.
Copiii preșcolari percep natura înconjurătoare, dobândesc cunoștințe, dobândesc o anumită atitudine față de protejarea mediului înconjurător. Natura îi trage spre ea cu frumusețea ei, varietatea sa, precum și multitudinea de culori, forme, mirosuri și sunete. Unul dintre mijloacele intuitive prin care copiii pot învăța despre lumea din jurul lor este excursia, la care dicționarul de limba română se referă ca „o plimbare sau o călătorie în grup, făcut pe jos, sau cu mijloace de transport, în sens educativ sau distractiv”. Dar activitățile outdoor nu se rezumă doar la acest tip de activitate. Orice tip de activitate pe care noi o desfășurăm în sala de clasă poate fi desfășurată cu succes și outdoor.
De aceea pe tot parcursul anului școlar este esențial să îmbinăm plimbările, excursiile și vizitele, cu activitățile artistice, matematice, activități de dezvoltare a limbajului, realizate outdoor pentru că acestea sunt un mijloc de recreere, relaxare si in acelasi timp de asimilare de noi cunoastințe precum și de actualizarea celor vechi. Preșcolarii, fac o legătură directă cu natura, cu societatea și cu rezultatele muncii omului.
În cadrul acestora, copiii cunosc oamenii și activitățile lor observă procesul lor de lucru, animale în mediul lor de viață, păsări, insecte, flori, fructe, legume etc.
Activitățile outdoor îi conduc pe copii spre o învățare experiențială. Aici răspunsurile nu le dă direct cadrul didactic ci ei le găsesc de foarte multe ori în natură. Astfel, le putem propune să culeagă crenguțe din copaci, să diferențieze specii să le observe, să le descrie, să le deseneze. Aceste lucruri ei le vor face în mod independent, cu o ușoară dirijare din partea cadrului didactic. Intrând în contact cu obiecte și fenomene din mediul înconjurător, învață numele acestora , pe parcurs încep să le plaseze în lumea din care fac parte, ajungând la concluzii, la generalizări, abstractizări, la formarea unor noţiuni clare şi precise.
Copiii percep lumea din jurul lor în totalitatea ei, în mod direct, dar nu pot dobândi reprezentări sistematice și corecte despre ea decât cu ajutorul cuvântului adulților. Educatoarea direcționează în mod subtil activitatea de cunoaştere, orientând copilul spre extragerea a ceea ce este esențial conform scopului propus : îmbogățirea vocabularului copiilor, dobândirea de cunoștințe, formarea de priceperi și deprinderi. Prin intermediul acestor activități copiii depun un efort intelectual, care îi ajută să-și formeze aptitudini elementare de muncă intelectuală, aptitudini care le vor facilita integrarea în activitatea şcolară de mai tarziu. Activitățile în aer liber „vizează explorarea posibilităților de utilizare a mediul natural ca spațiu de învățare și formarea deprinderilor de lucru tematic, folosind acest spațiu într-un mod interdisciplinar”.
Activitati in aer liber cu prescolari pot fi organizate sub forma de: ateliere creative, activitati sportive, excursii, jocuri diverse, acţiuni practic-economice etc. Mișcarea fizică ajută la dezvoltarea mentală a copilului, previne labilitatea emoțională, modelează temperamentul și atitudinile. Unii specialişti în domeniu apreciază că: „educaţia fizica este fiziologică prin natura exercițiilor sale, pedagogică prin metodă, biologică prin efectele sale și sociale prin organizare și activitate, în centrul căreia se află omul”.
În concluzie activitățile outdoor sunt benefice minții, trupului și sufletului preșcolarilor conducând cu ușurință spre atingerea obiectivelor propuse astfel acestea fiind un mijloc eficient și accesibil de învățare.
„Mărțișoarele vestesc primăvara”- pictură-DEC
„Turist în orașul meu”- Domeniul Științe-activitate integrată (DȘ- matematică, cunoașterea mediului, DOS)
„Protejăm natura” Activitate integrată DOS+DȘ
„O zi în natură”- DOS+DEȘ+DEC
„ La vânătoare de ouă de Paște” –activitate integrată DOS+DȘ+DEC
Prof. înv. preșcolar Alina Moldovan
Grădinița cu Program Prelungit „Rază de Soare” Bistrița
Citiţi şi:
- Prof. înv. preșcolar Mihaela Vultur (GPP „Rază de Soare” Bistrița): Rolul terapeutic al activităţilor outdoor
- Creșa Năsăud: Abordarea inovativă a procesului didactic în Educația Timpurie
- Educație experiențială outdoor. Minți iscusite – activități reușite, la Școala Gimnazială Ilva Mare
- Conferință "Play and Learn in Nature", în cadrul unui proiect Erasmus+ al Grădiniței cu Program Prelungit ”Rază de soare”
- Opt cadre didactice de la Grădinița cu Program Prelungit “Rază de Soare” Bistrița, în Bulgaria, în ultima mobilitate a proiectului Erasmus + “Play And Learn In Nature”
Adaugă comentariu nou