Prof. Monica Buboly (director CNAM): Program de formare - Ingineria proiectelor educaționale și extracurriculare
„Care sunt comportamentele pe care un proiect educativ le poate influența?”, „Cum putem gestiona conflictele dintre elevi?”, „Ce fel de resurse sunt necesare pentru a implementa un proiect?”, „Inteligența artificială poate fi un aliat al profesorului de franceză ?”, „Cum se poate măsura impactul unui proiect educativ ?” – sunt câteva dintre întrebările la care a încercat să răspundă programul de formare Inginérie des projets pédagogiques et extra-scolaires – Ingineria proiectelor educaționale și extracurriculare, organizat de CREFECO în parteneriat cu Ministerul Educației. Cursul a avut loc în perioada iunie-octombrie 2023 și s-a desfășurat on-line, pe parcursul a trei întâlniri, reunind 17 participanți din șase țări.
CREFECO - Centrul Regional Francofon pentru Europa Centrală și Orientală este o structură a Organizației Internaționale a Francofoniei care promovează limba franceză la mai multe niveluri : îmbunătățirea predării limbii franceze prin organizarea unor formări regionale în domeniul pedagogiei, dezvoltarea competențelor transversale ale profesorilor de limbă franceză, crearea unor rețele de cooperare între ministerele educației și asociațiile profesionale din cele șase țări membre: Albania, Armenia, Bulgaria, Macedonia de Nord, Moldova și România.
Obiectivele cursului au urmărit consolidarea bazei teoretice ale pedagogiei proiectului, care a avut ca elemente centrale conceptele lui Jean-Jacques Rousseau, John Dewey, Célestin Freinet, Mariei Montessori și Philippe Meirieu. În continuare s-au analizat o serie de instrumente digitale colaborative, printre care Canva, Genially, Scrumblr, Thinglink, InkleWriter et WiseMapping, discutându-se despre modul prin care acestea pot fi integrate eficient în activitatea de predare și pot constitui un factor de creștere a reușitei școlare la elevi.
Un spațiu larg a fost acordat etapelor construirii unui proiect educativ, cu accent pe managementul centrat pe rezultat și includerea componentei educaționale în planul de dezvoltare instituțională a unei școli. Această idee a fost susținută de exemple variate, de la expoziții culturale la scrierea creativă, turnarea de scurt-metraje, realizarea unui web-radio pentru elevi, redactarea unui magazin pentru tineri, utilizarea inteligenței artificiale în scop didactic.
Programul de formare s-a bucurat de intervențiile unor personalități francofone, care prin activitățile pe care le-au realizat, au reușit să aducă în atenția publicului larg limba franceză într-un mod inedit. Printre aceștia s-a numărat jurnalistul, scriitorul și scenaristul Rachid Santaki, organizatorul evenimentului Dictée géante – Dictarea gigant care a provocat anul trecut, la Paris, pe bulevardul Champs-Elysées, peste 5000 de persoane cu vârsta între 10 și 90 de ani, să scrie după dictare trei texte din literatura franceză.
Volumul de poezie științifică „Sistemul poetic al elementelor” a fost un alt exemplu de activitate prin care s-a arătat cum două domenii – aparent fără nicio legătură – poezia și știința au devenit protagonistele unui proiect de anvergură, în care 118 poeți francezi și belgieni și-au atribuit cele 118 elemente ale sistemului periodic al lui Dimitri Mendeleev, demonstrând că materia și cuvintele pot să comunice după legile secrete ale corespondenței. Lucrarea a fost publicată în 2019, sub tutela UNESCO, pentru a celebra „Anul internațional al tabelului periodic al elementelor chimice”.
Toți participanții, cadre didactice cu o experiență vastă în domeniul pedagogic și educațional la nivel local, național și internațional, au prezentat activitățile extrașcolare specifice zonei de proveniență și au vorbit despre modalitățile prin care pot fi accesate resurse care să contribuie la susținerea parteneriatelor educative și la promovarea limbii franceze.
Ultima parte a cursului a avut o componentă aplicativă, în cadrul căreia participanții au avut ca sarcină de lucru să redacteze fișa unui proiect educativ în limba franceză pe care să-l desfășoare la nivelul școlii. Personal, am optat pentru propunerea unui proiect cultural, menit să atragă atenția asupra clișeelor care se vehiculează despre două țări europene: România și Franța. Produsul final se va concretiza sub forma unui film care va fi realizat de elevi. Parteneriatul valorizează relația de colaborare pe care Colegiul Național „Andrei Mureșanu” o are cu liceul „Julea Haag” de la Besançon, orașul din Franța înfrățit cu municipiul Bistrița.
În concluzie, programul de formare oferit de CREFECO la care am participat anul trecut mi-a oferit posibilitatea de a-mi sistematiza cunoștințele despre proiectele educative, de a afla noutăți și informații de actualitate din domeniul pedagogiei și bucuria de a întâlni persoane care au în comun limba franceză. Studiile de caz și exemplele prezentate au reprezentat o sursă de inspirație care se vor se concretiza, cu siguranță, în activități educative la nivelul școlii și al comunității profesorilor de limbă franceză.
Prof. Monica Buboly,
Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița
Citiţi şi:
- Prof. Cristina Iurişniţi: Pentru Bistrița-Năsăud Ziua internațională a Francofoniei înseamnă peste 60 de elevi cu Diploma internațională în limba franceză (DELF)
- Merci professeur! 25 noiembrie, Ziua mondială a profesorului de limba franceză
- Elena M. Cîmpan. Un concurs pe tema „escaladării cerului”
- 25 de ani de promovare a limbii şi culturii franceze
- Moş Nicolae a venit cu cărţi de poezii
Adaugă comentariu nou