Tradiţie şi continuitate

În fiecare an şcoala noastră a încheiat contracte şi convenţii de parteneriat , promovând parteneriate viabile cu agenţi economici din domeniile în care se pregătesc elevii liceului nostru, în scopul realizării competenţelor cerute de standardele de pregătire profesională.

Avantajaţi de specificul regiunii şi al multor agenţi economici care au ca obiect al muncii gospodărirea pădurilor şi exploatarea lemnului, de resursele interne, logistică si de existenţa cadrelor cu experienţă în domeniu, am reuşit să extindem experienţa de bună practică dobândită în anii anteriori, organizând începând cu anul şcolar 2010-2011 pentru elevii din ciclul superior al liceului, domeniul silvicultură, stagii de practică la agenţi economici în cadrul unui proiecrt POS DRU, proiect în care avem ca parteneri alte 5 licee din ţară, proiectul vizând îmbunătăţirea stagiilor de practicii desfăşurate la agenţi economici

Obiectivul general POS DRU îl constituie dezvoltarea capitalului uman şi creşterea competitivităţii acestuia, prin conectarea educaţiei şi învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii şi asigurarea participării crescute pe o piaţă a muncii modernă, flexibilă şi inclusivă.

POS DRU finanţează şapte domenii de activitate cunoscute şi sub denumirea de ”Axe prioritare”. Fiecare dintre acestea este împărţit la rândul lui în mai multe subdomenii, denumite şi ”Domenii majore de intervenţie”

Strategia POS DRU cuprinde 6 axe prioritare şi o axa prioritară dedicată asistenţei tehnice.

Proiectul POS DRU în care noi suntem şcoală parteneră se încadrează în Axa prioritară 2 ”Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii”. Această Axa prioritară finanţează activităţi care urmăresc facilitarea tranziţiei de la şcoală la viaţa activă, prin dezvoltarea de programe integrate de orientare şi consiliere în carieră şi prin sprijinirea parteneriatelor între şcoli, universităţi şi întreprinderi, prevenirea şi corectarea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii şi creşterea accesului şi participării la formare profesională continuă.

Titlul proiectului POS DRU în care noi suntem parteneri este ”Parteneriat activ pentru o integrare reuşită pe piaţa muncii”, iar şcolile partenere care sunt implicate în realizarea acestui proiect sunt :

- Colegiul Tehnic ”Matei Corvin” Hunedoara

- Colegiul Economic ”Ion Ghica” Târgovişte

- Şcoala Naţională de Gaz Mediaş

- Grupul Şcolar Silvic Năsăud

- Colegiul Tehnic ”Mircea Cristea” Braşov

- Grup Şcolar Electroputere Craiova

Obiectivul general al acestui proiect este : dezvoltarea unui parteneriat activ pentru stagiile de practică ale elevilor din învăţământul preuniversitar aflaţi în formare profesională iniţială pentru o integrare reuşită pe piaţa muncii.

Dintre obiectivele operaţionale ale proiectului, am ales două pe care le considerăm de importanţă majoră în realizarea finalitaţilor propuse, primul fiind cel care se referă la dezvoltarea stagiilor de pregătire practică pentru un număr de 800 elevi din profilurile partenerilor proiectului pentru creşterea adaptabilităţii viitorilor absolventi la cerinţele locului de muncă, prin dezvoltarea de activităţi inovatoare care facilitează tranziţia de la şcoală la piaţa muncii, iar al doilea fiind cel care vizează formarea personalului de la întreprinderile partenere desemnat a îndeplini atribuţiile de tutore pentru pregătirea practică a elevilor.

Efectul pe termen lung al acestui proiect POS DRU, constă în dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor elevilor aflaţi în formare profesională iniţială, printr-un parteneriat activ între şcoală şi agenţi economici. Durata proiectului este de 24 de luni, iar stagiile de practică pe care şcoala noastră le-a constituit pentru elevii din ciclul superior al liceului, domeniul silvicultură cuprind 2 etape distincte, una toamna (septembrie-octombrie) şi una primăvara (aprilie-mai), considerând că în felul acesta avem posibilitatea să executăm lucrări silvice de sezon care să asigure realizarea competenţelor specifice specializării - tehnician în silvicultură şi exploatări forestiere..

Utilitatea acestui proiect rezultă şi din faptul că multe activităţi de instruire practică la agenţi economici au un caracter formal şi unele sunt realizate chiar şi fără convenţii cadru. În cadrul acestui proiect sunt realizate convenţii de practică pentru fiecare elev, fiecarei convenţii fiindu-i ataşată câte o anexă pedagogică în care sunt evidenţiate clar modulele şi competenţele pe care elevii trebuie să le realizeze în cadrul stagiilor de practică. În felul acesta putem conta pe o dezvoltare profesională individuală, precum şi pe dezvoltarea competenţelor practice ale elevilor prin participarea la stagii de pregătire practică sub îndrumarea unor tutori selectaţi din cadrul personalului de execuţie de la unităţile partenere, tutori a căror pregătire metodică a fost realizată tot în cadrul proiectului, prin organizarea unor seminare de formare . Numărul tutorilor de la unităţile partene ale şcolii noastre care au participat la seminare de formare este de 8 în primul an de implementare a proiectului şi de 3 tutori în al doilea de implementare a proiectului.

Mai amintim că în cadrul acestui proiect POS DRU pe care îl derulăm, pentru fiecare elev se întocmeşte o fişă de observaţie în care elevul este evaluat de tutore şi de către operatorul de teren vis a vis de competenţele care trebuiau realizate, competenţe stipulate în anexa pedagogică a fiecărei convenţii în parte. Evaluarea este formativă, cu posibilitaea de a realiza unele corecţii pe parcursul stagiului, iar la final se realizează o evaluare de bilanţ care vizează finalităţile propuse a se realiza.

Cred că nu este lipsit de importanţă nici caietul de practică în care elevul realizează rapoarte de practică pentru toate zilele în care s-a derulat stagiul de practică.

După fiecare etapă de practică operatorul de teren a realizat un chestionar de evaluare a stagiului , în care s-a cerut elevilor să-şi exprime opiniile vis a vis de utilitatea stagiului în formarea lor ca viitori tehnicieni în silvicultură şi exploatări forestiere , precum şi referitor la calitatea instruirii.

Grupul ţintă pentru liceul nostru, în primul an de implementare a proiectului a fost de 95 de elevi din clasa a XI-a şi a XII-a, specializarea tehnician în silvicultură şi exploatări forestiere, iar acum în anul al doilea de implementare a proiectului, grupul ţintă include 58 de elevi din clasa a XI-a A.B.C. specializarea tehnician în silvicultură şi exploatări forestiere. Proiectul pe care îl derulăm îşi propune să soluţioneze nevoile identificate ale grupului ţintă , nevoi care se referă la dificultăţi de adaptare la locul de muncă, absenţa unor tutori de practică bine pregătiţi pentru nevoile de formare ale elevilor aflaţi în formare profesională iniţială, lipsa resurselor financiare necesare derulării în bune condiţiuni a stagiilor de pregătire practică, precum şi pentru achiziţionarea de materiale suport pentru învăţarea la locul de muncă, cât şi referitor la valorificarea tuturor oportunităţilor pentru realizarea unui stagiu de calitate.

Unităţile partenere ale şcolii noastre pentru implementarea acestui proiect sunt : Ocolul Silvic Vl. Vinului şi Ocolul Silvic Feldru.

Cei 58 de elevi de clasa a XI-a specializarea tehnician în silvicultură şi exploatări forestiere, care constituie grupul ţintă pentru anul al doilea de implementare a proiectului, au efectuat stagii de practică în cadrul Ocolului Silvic Vl. Vinului, la punctul de lucru pepiniera Vl. Podului din Nădăud precum şi la punctul de lucru Parva . Lucrările executate în stagiul de practică desfăşurat în perioada 26 sept. 2011 – 28 oct. 2011 au constat în lucrări de determinare a însuşirior fizice şi chimice ale solului, lucrări de determinare a cauzelor şi a formelor de degradare a drumurilor forestiere, lucrări de instalare şi întreţinere a culturilor forestiere. Coordonarea elevilor de clasa a XI-a în activităţile din stagiul de instruire practică din perioada 26 sept. 2011 – 28 oct. 2011, a fost realizată de 5 tutori (2 ingineri silvici şi 3 tehnicieni silvici) din partea unităţii partenere precum şi de un operator de teren (profesor de specialitate) din cadrul şcolii.

Consideram că acest proiect POS DRU, prin dialogul continuu pe care îl promovează între şcoală şi agenţi economici reprezintă vehiculul principal al creşterii adaptabilităţii elevilor la cerinţele primului loc de muncă. Acest dialog constant şi constructiv între şcoală şi agenţi economici, bazat pe o bună cunoaştere a pieţei muncii specifice domeniului în care se pregătesc elevii, este o oportunitate reală pentru realizarea unor stagii de practică avantajoase pentru fiecare partener de practică.

Ing. Misăilă Dinu – prof de specialiate la G.Ş.S. Năsăud şi operator de teren în cadrul proiectului POS DRU ”Parteneriat activ pentru o integrare reuşită pe piaţa muncii„

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5