Datina strămoşească din Tărhăuş

La Festivalul interetnic organizat de Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud, un punct aparte l-a constituit evoluţia grupului folcloric „Datina strămoşească” din Tărhăuş Ghimeş, Făget, judeţul Bacău. Coordonatorul ansamblului, Petrică Bilibok Bârsan, ne-a declarat că ansamblul a fost înfiinţat în urmă cu 11 ani din dorinţa reabilitării românismului în Ghimeş, într-o zonă preponderent maghiară. Cu acest prilej, a fost înfiinţată Societatea Cultural - Pedagogică „Grigore Tăbăcaru”, care editează şi o publicaţie de cultură cu numele Tabacariana. Inimosul învăţător de la şcoala cu clasele I-IV, prin acţiunile pe care le desfăşoară, menţine trează fiinţa românilor din Ghimeş. Unul dintre cele mai ambiţioase proiecte este organizarea simpozionului internaţional „Românitate culturală, educaţie – valori ale perenităţii noastre în lume”, ajuns deja la VI-a ediţie. Simpozionul găzduieşte, an de an, o serie de lucrări interesante, găzduite în volumul „Vatra satului – suport spiritual şi tematic în actul educaţional”. Sunt inserate date importante despre Nicolae Iorga, care a vizitat secuimea la începutul secolului XX, despre impactul pe care l-a avut cel de-al Doilea Război Mondial asupra locuitorilor din zonă, graiul ceangăiesc din comuna Ghimeş, activitatea folclorică a lui C. Rădulescu Codin, obiceiuri şi tradiţii moştenite din străbuni. Spre bucuria noastră, un capitol întreg este dedicat scriitorului Liviu Rebreanu, care oglindeşte memorabil, în romanele lui, satul românesc. Antologia este coordonată de Petrică Bilibok Bârsan şi Ioan Gabor. După cum ne declară coordonatorul mişcării culturale, în toamnă, va avea loc ediţia a VII-a a simpozionului, la care vor fi invitaţi şi specialişti în folclor şi tradiţii din judeţul Bistriţa-Năsăud.

Revenind la ansamblu, acesta are în repertoriu obiceiuri legate de sărbătorile importante de peste ani, dar şi momentele importante ale vieţii, scenariile fiind realizate pe baza culegerii de date de la bătrânii satului. Deşi sprijinirea activităţilor de către autorităţile locale nu se ridică la standardele dorite, învăţătorul Bârsan se încăpăţânează să imprime copiilor dragostea pentru lada de zestre românească şi să reţină că au o datorie scumpă de a nu-şi uita identitatea.

Spectacolul oferit pe scena bistriţeană a fost apreciat de toate etniile venite din ţară, la Bistriţa, la invitaţia CJC BN.

Comentarii

05/12/11 20:21
Vizitator

Sunt mandru si sustin astfel de oameni care lupta sa se pastreze datinile si obiceiurile celor care suntem urmasii acelora care au intemeiat aceste asezari de pe Trotusul superior,Valea Ghimesului,in care natia romana este cea care formeaza nucleul zonei,dar care prin ofensiva sustinuta a hungarismului in decursul timpului,prin mijloace diktatoriale,a trebuit sa invete limba care nu are nimic in comun nici cu portul,nici cu firea si nici cu obiceiurile celor care o vorbesc.Multa putere de la bunul Dumnezeu sa poata sa treaca peste toti cei ce-i pun piedici si sa duca mai departe aceasta activitate.

20/06/10 22:49
Vizitator

multumim tuturor celor care ne apreciaza munca.cinste celor care pretuiesc tradtitia. membru al ansamblului

17/07/15 22:25
Dejeu Zamfir

Concluzia cercetarilor mele in zona imi aduc o dezamagire profunda. Romanii de aici si-au uitat dansurile, iar politica culturala a alesilor locali nu este cea dorita. In loc sa invete dansurile de aici platesc coregrafi de la Bacau care-i invata dansuri straine de zona, pe cand ungurii le mediatizeaza pe aceste peste tot, inclusiv in strainatate. Si atunci ne mai miram ca aceste dansuri sunt cunoscute ca unguresti. Ori in ce dansuri unguresti gasim ritmul sincopat, ritm considerat cel putin carpatic daca nu romanesc. De doi rar si des este defapt o "Ca la breaza" dansat in cuplu, etc...Urmeaza un studiu amplu pe care-l voi sustine in primul rand in cadrul "Atelierelor muzicale C.Brailoiu de la Bucuresti in toamna (2015)

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5