Direcţia Judeţeană de Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional nu desfăşoară evenimente culturale, ci administrează şi mon

- de vorbă cu domnul Florin Vasile Şomlea, directorul DJCCPCN Bistriţa-Năsăud

- Domnule director, pentru început, am dori să ştim care este formaţia dv. profesională şi cum aţi ajuns să ocupaţi această funcţie?

- Sunt licenţiat în ştiinţe politice şi master în managementul relaţiilor internaţionale şi afacerilor comunitare (europene), secţie a Facultăţii de Istorie - Filozofie a Universităţii „Victor Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca. Sunt autor a două cărţi de analiză politică: „Mişcarea liberală din România post 1989 (vol. I din lucrarea „Dreapta politică românească), Cluj-Napoca, 2006 şi „Partidele populare din ţările Uniunii Europene”, Edit. „Cartimpex”, Cluj-Napoca, 2007.

Fixarea mea pe post s-a făcut în perioada 2-5 iunie a.c., în urma susţinerii unui proiect de management în faţa Comisiei de examinare a Ministerului Culturii, obţinând 90 de puncte dintr-o grilă ce cuprindea 70-100 puncte. Asemenea celorlalţi directori de servicii deconcentrate, intrarea mea în atribuţiile de director s-a făcut ca urmare a aplicării Ordonanţei Guvernamentale 37/2009, în prezenţa ministrului secretar de stat Vasile Timiş, care răspunde de activitatea de protejare a patrimoniului cultural naţionale. Un resort extrem de important al activităţii în domeniul culturii.

- Aţi amintit aici o anume Ordonanţă de Guvern, respectiv 37/2009. În ce constă noutatea acestui act legiuitor?

- Această Ordonanţă de Guvern (OG) prevede înlocuirea directorului executiv, cu statut de funcţionar public, cu directorul coordonator care are statut de personal contractual pe o durată de maximum patru ani. Anual, acesta are obligaţia evaluării performanţelor sale manageriale din anul precedent. De altfel, ele sunt incluse în proiectul de management susţinut în faţa comisiei de examinare a ministerului. Instituirea acestei modalităţi de accedere la o funcţie contractuală este de inspiraţie anglo-saxonă, oferind posibilitatea rezilierii contractului în cazul în care partea contractantă constată neîndeplinirea criteriilor de performanţă. Pe urmă, calitatea de persoană contractuală îmi permite să rămân consilier judeţean ales în 2008. De pe această poziţiei se pot întreprinde acţiuni care să se finalizeze cu colaborarea instituţiilor culturale subordonate, respectiv Centrul Judeţean pentru Cultură, Muzeul Judeţean şi Biblioteca Judeţeană. Doresc să operez şi să colaborez şi cu celelalte instituţii de cultură şi intenţionez să susţin o relaţie cât mai transparentă cu presa.

- Există o incompatibilitate între calitatea de consilier judeţean şi director coordonator la DJCCPCN?

- În urma verificărilor pe care le-am făcut din punct de vedere juridic-administrativ, nu există incompatibilitate nici pe dimensiunea de ales judeţean, nici pe cea politică. Urmează să apară precizări la Ordonanţa Guvernamentală pentru a nu exista dubii în acest sens.

- Domnule director, sunteţi abia la început, totuşi, credem că în proiectul dvs. managerial prezentat la minister, în vederea ocupării funcţiei de administrare a culturii judeţului nostru, sunt înscrise obiective mai importante care urmează a fi concretizate în perioada prezentă şi viitoare. Aşadar, ce anume v-aţi propus să realizaţi în programul dvs. managerial?

- Am constatat în prima lună de activitate că pentru foarte mulţi dintre cetăţeni, este neclară dimensiunea activităţii instituţiei noastre, motiv care mă obligă să vin cu explicaţiile de rigoare. DJCCPCN nu desfăşoară activităţi culturale pentru că nu are buget alocat pentru aşa ceva. Nu face act de cultură ci administrează cultura la nivel de judeţ, monitorizează activităţile culturale, avizează proiecte şi sancţionează ilegalităţile săvârşite în domeniul culturii. Accentul cade pe activitatea de protecţie a patrimoniului cultural naţional, a monumentelor istorice, a monumentelor de for public (statui, busturi etc.), asigură conservarea şi restaurarea bunurilor culturale (eliberează certificate de export, monitorizează circulaţia bunurilor culturale mobile).

Un alt palier al atribuţiilor instituţiei noastre îl constituie susţinerea, prin consilierea activităţilor culturale dar fără implicarea bugetară. De asemenea, vom susţine permanent diversitatea culturală. Instituţia noastră a analizat în perioada ianuarie – iulie 2009 56 de lucrări în CZMIS (Comisie de avizare) din care 45 au primit aviz favorabil în urma analizei noastre.

- Totuşi, domnule director, oricât v-aţi impune un program sever de austeritate, şi în aceste demersuri aveţi nevoie de fonduri. În afara bugetului, mai aveţi în vedere şi alte surse de finanţare?

- Desigur, de la început mi-am propus constituirea bazei de date cu agenţii economici, potenţiali contribuabili la Fondul Naţional Cultural. Mi-am propus pe lista priorităţilor, verificarea respectării, de către agenţii economici, a obligaţiilor faţă de FNC, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă Guvernamentală nr. 2364/2005 privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor aferente FNC. Avem în vedere informarea operatorilor culturali cu privire la programele de finanţare şi instruirea acestora pentru a obţine fonduri de susţinere a programelor culturale. Mai avem în program: monitorizarea aplicării Legii 12/2006 cu privire la monumentele de for public; modernizarea, renovarea şi înzestrarea infrastructurii culturale. În acest context, chiar în următoarele zile, voi începe o acţiune de cunoaştere, prin dialog, cu reprezentanţii culturii şi ai administraţiei de stat din partea de sus a Văii Someşului. În domeniul cultelor, instituţia noastră trebuie să realizeze un parteneriat stat-culte, care să se finalizeze printr-un eficient şi constant dialog.

- În afară de cele enumerate mai sus, ce alte intenţii manageriale mai aveţi în program?

- Urmează o perioadă de foc în această direcţie. Având în vedere particularităţile zonei Bistriţei (care aparţine culturii săseşti), mi-am propus, prin eforturi conjugate, cu sprijinul Consiliului Judeţean, apropierea de spaţiul cultural german, prin care eu înţeleg nu doar Germania, ci şi Austria şi Cantoanele elveţiene de limbă germană. De asemenea, zona Someşului superior cu centrul în Năsăud, prin statutul de composesorat grăniceresc, se face compatibilă cu spaţiul austriac. Luând în considerare că Bistriţa se numără printre cele 7 cetăţi medievale ale Transilvaniei, voi face demersuri de colaborare culturală cu Sibiul, Sighişoara şi Sebeş Alba. Câştigul poate fi nu numai unul cu valoare istorică, ci şi de accesare a unor fonduri europene.

După cum puteţi constata, activităţile propuse sunt destul de numeroase şi complexe şi de aceea, se impune completarea organigramei instituţiei cu unele posturi deficitare, fiind nevoie de un arheolog, de un consilier juridic şi a încă unui arhitect. Din păcate, toate posturile bugetare sunt blocate până la data de 1 ianuarie 2010. Aşa că, sunt nevoit să mă descurc cu ce am. Aş mai adăuga, acum, la încheierea discuţiei noastre, faptul că în perioada 27-29 ale acestei luni, voi participa împreună cu inspectorii de specialitate la o acţiune organizată la Sibiu cu privire la problematica patrimoniului cultural mobil şi imobil. Drumul, masa şi cazarea sunt suportate integral de organizatori.

Acum, în final, vă mulţumesc mult pentru amabilitatea cu care aţi răspuns invitaţiei făcute şi să aştept cu drag la o întâlnire viitoare.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5