Elevi si profesori ai Liceului Tehnologic Lechinţa în Slovenia, în cadrul proiectului multilateral Comenius “Houses of Traditions”

În perioada septembrie 2011 – iunie 2013 Liceul Tehnologic Lechinţa derulează proiectul european multilateral Comenius “Houses of Traditions”. Şcoala noastră este parteneră în acest proiect cu alte şase şcoli din Spania, Grecia, Turcia, Slovenia, Polonia şi Lituania. Scopul acestuia este cunoaşterea tradiţiilor şi obiceiurilor ţărilor partenere, prin intermediul schimburilor de materiale realizate de elevi şi al mobilităţilor în fiecare ţară menţionată mai sus.
Cea de-a şasea mobilitate a proiectului, realizată în perioada 17 – 23 martie 2013, ne-a purtat pe meleagurile unei ţări de dimensiuni mici, însă interesantă şi “bogată” – Slovenia. Cu o populaţie de aproximativ 2.000.000 locuitori, beneficiază de o varietate geografică şi peisaje care uimesc ochii vizitatorilor: Alpii Dinarici, Câmpia Panoniei şi Marea Adriatică. Deoarece mai bine de jumătate din suprafaţă este acoperită de păduri, Slovenia este clasată pe locul trei în Europa. Este o ţară faimoasă pentru preocuparea oamenilor pentru agricultura ecologică, cultura viţei-de-vie, apicultura şi pentru numeroasele izvoare minerale şi termale. Un aspect ce merită menţionat este atitudinea oamenilor pentru o viaţă sănătoasă, un mediu curat şi profesionalism în munca prestată.
În această mobilitate au fost reprezentate toate ţările partenere cu echipe formate din profesori şi elevi. Şcoala noastră a fost reprezentată de 2 eleve Balta Bianca – Ionela – clasa a VIII-a A şi Tök Maria – Veronica – clasa a VII-a B. Acestea au fost însoţite de patru profesori: Gherman Alexandru-Daniel, Gherman Costelia- Maria, Kovacs Melinda, membri în echipa de proiect a şcolii noastre şi Barar Tincuţa –Ionela, coordonatorul proiectului.
Localitatea Negova este un sat mic, cu vechime de câteva sute de ani şi este localizat în nord-estul ţării, în regiunea Štajerska. Şcoala parteneră - OŠ Dr. Antona Trstenjaka Negova este o şcoală din mediu rural cu un efectiv de 120 de elevi şi 25 de persoane adulte: profesori, personal nedidactic şi personal administrativ. Este una din şcolile slovene care beneficiază de dotare materială şi echipament performant, fiind implicată şi în proiectul şcolilor UNESCO.
Echipa gazdă a pregătit un program încărcat şi divers care ne-a încântat. În două zile de excursii – marţi şi joi – am reuşit să vizităm cea mai mare parte a acestei ţări, cea de dealuri a regiunii Prekmurje, Lijubliana, capitala ţării cât şi minunata regiune a oraşului Bled, la poalele munţilor Alpi. În cadrul acestei săptămâni au avut loc întâlniri de lucru în care s-a discutat despre proiect, o analiză generală a acestuia, având în vedere că ne aflăm aproape de finalul lui. De asemenea s-a făcut schimbul tradiţional de materiale între parteneri: un calendar 2013 cu evenimente tradiţionale, naţionale, religioase etc. ale fiecărei ţări, o broşură conţinând mituri, legende şi poveşti tradiţionale şi în cele din urmă o înregistrare video a unui joc tradiţional al copiilor. A fost o mobilitate fructuoasă, în care simţurile ne-au fost răsfăţate şi în care ne-am simţit “crescând” împreună cu partenerii noştri. O experienţă inedită au avut însă elevele şcolii noastre, Bianca şi Veronica, care de-a lungul întregii săptămâni au locuit la eleve slovene, au participat la orele de curs, adaptându-se foarte repede şi foarte bine în noul mediu. Am fost foarte mândri de ele atunci când au fost apreciate pentru nivelul ridicat al limbii engleze şi pentru isteţimea lor – fiind foarte active la orele de curs. Mai mult de atât au fost cele care au exprimat părerea partenerilor proiectului în media locală. La întoarcerea acasă declară că “…această săptămână a însemnat pentru noi o oportunitate de a descoperi locuri şi oameni noi. În primul rând, am fost plăcut surprinse de căldura şi entuziasmul cu care am fost întâmpinate de către profesorii şi elevii şcolii. Am observat multe diferenţe dar şi asemănări între şcoala noastră şi cea din Slovenia. Am avut şansa de a participa la orele de curs, descoperind faptul că, fiecare oră durează 45 de minute, iar pauzele cinci minute, timp suficient pentru ca elevii să se poată pregăti pentru următorul curs în laboratoarele fiecărei discipline. Una dintre cele mai surprinzătoare diferenţe este că, spre deosebire de clasicul clopoţel, soneria lor este o melodie liniştitoare, care “să ne spună” într-un mod plăcut că ora a luat sfârşit. O altă surpriză pentru noi, a fost că, dintre toţi cei şapte elevii străini prezenţi în Slovenia, noi am fost selectate pentru a da două interviuri la radio-ul şi ziarul local. Prin intermediul acestui proiect am realizat, încă o dată, importanţa limbii engleze pentru noi, ca elevi, şi cât de mult ne poate ajuta în viitor. Pe lângă frumuseţea locurilor pe care le-am văzut, ne-am bucurat să descoperim cât de comunicativi şi prietenoşi sunt elevii şi profesorii parteneri. Sperăm ca prieteniile pe care le-am legat în această săptămână să fie durabile, şi să ne reîntâlnim cu noii noştri prieteni sloveni.”
Ne bucurăm că în viaţa noastră şcolară avem parte de asemenea experienţe, că le împărtăşim cu elevii şi colegii noştri şi că avem încă o dată confirmarea că, deşi mai sunt multe aspecte de îmbunătăţit, nu ne dezicem şi ne prezentăm cu fruntea sus, oriunde mergem.
Această publicaţie reflectă numai punctul de vedere al autorilor iar ANPCDEFP şi Comisia Europeană nu sunt responsabile de o eventuală utilizare a informaţiilor pe care le conţine.

Prof. Barar Tincuţa- Ionela

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5