Drumul Strâmbei pe calea cea dreaptă. O nouă şi superbă investiţie de interes major în prag de finalizare: modernizarea D.J.172 D Josenii Bârgăului - Ilva Mică
E plăcut şi totodată reconfortant să constaţi faptul că dincolo de diferenţele de opinii, de disputele politice, de atitudinile şi poziţiile partizane, care nu lipsesc nicăieri din peisajul social şi politic actual, atunci când e vorba de obiective de interes major pentru comunitate, josenarii ştiu să fie uniţi şi să lupte pentru înfăptuirea lor. Aşa se explică cum a fost posibil ca, într-o vreme în care în altă parte a ţării se închideau şi se desfiinţau spitale, aici s-a edificat şi dat în folosinţă din fondurile comunităţii un Dispensar Medical modern tip P+1, prevăzut cu două apartamente pentru medici la etaj, iar la parter cu spaţii pentru farmacie şi cabinet stomatogic, să se înfiinţezepe un Centru Medical de Permanenţă. În aceste zile, în care aproape toată lumea este nemulţumită de faptul că în ţară nu se prea fac investiţii, la Joseni este în prag de finalizare o nouă şi superbă investiţie majoră de interes general la care foarte mulţi dintre localnici nici nu puteau măcar visa: modernizarea D.J.172 D Josenii Bârgăului – Ilva Mică, astfel încât putem spune că Drumul Strâmbei e pe calea cea dreaptă. Acest sector de drum face parte din Proiectul "Poarta Transilvaniei" pentru care Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a accesat cea mai mare finanțare din regiunea de Nord-Vest. Îmi este cunoscută situaţia din perioada anterioară, inclusiv din anii în care de acest sector de drum ce părea uitat de lume răspundeau şi se ocupau "Emilia Popului" (Ciot Emilia – n.n.), vicepreşedinta sfatului popular, o femeie deosebit de activă şi ageră şi " Toaderul Raimănului " cantonierul Lazar Toader – n.n.), amândoi oameni foarte muncitori, serioşi, sârguincioşi, dăruiţi profesiei şi foarte bine intenţionaţi, dar care erau salarizaţi ca vai de lume cu câteva sute de lei pe lună şi nu dispuneau nici de resurse. Principala resursă era contribuţia în muncă a deţinătorilor de atelaje obligaţi să efectueze câte 6 zile contribuţie în muncă/an, ce presupunea să aducă din albia Râului Bistriţa cu căruţa sau carul câte şase metri cubi de balast (amestec de pietriş şi nisip – n.n.). După recepţie, acesta era aşternut de badea Toader, uneori ajutat şi de alţi localnici, acolo unde era stringentă nevoie, dar oricât bieţii oameni se străduiau nu reuşeau să facă mare lucru, să menţină drumul la un nivel de funcţionalitate cât de cât acceptabil. Primăvara şi în perioadele cu precipitaţii abundente pe Uliţa Gării sau a Cherejii cum îi mai zice şi nu numai era un adevărat chin, oamenii erau nevoiţi să traverseze prin noroaie, să caute şi găsească căi ocolitoare, să folosească catalige ori să recurgă la alte soluţii pentru a ajunge la locurile de muncă, la primărie, la dispensar, la şcoală ori acolo unde aveau treabă. Nici în sezonul cald nu era o situaţie cu mult diferită. În urmă cu câţiva ani am întâlnit o situaţie destul de nostimă, dar care mi-a dat de gândit. O domnişoara de la Strâmba într-o ţinută impecabilă, în prezent măritată în străinătate, venea de la tren spre casă desculţă. Credeam că o fi supărat-o papucii, dar nu acesta era motivul real, ci voia să prelungească viaţa încălţărilor pentru că pe un drum de macadam cu piatra spartă după câteva deplasări rămânea fără ori pantofii ei deveneau de nerecunoscut. Spre bucuria localnicilor execuţia lucrării a fost adjudecată de o firmă de top din judeţ din punct de vedere a cifrei de afaceri, numărului de angajați, profitului obținut și calităţii lucrărilor executate S. C. DIMEX 2000 COMPANY S.R.L., care dispune de personal calificat şi o dotare tehnică şi echipamente performante, ce şi-a reconfirmat şi de această dată buna sa reputaţie. A executat lucrări de mare anvergură şi calitate şi foarte important a tratat individual fiecare porţiune şi secţiune de drum. Iniţial, nu prea am înţeles rostul multiplelor măsurători şi determinări pe care le efectuau aproape zilnic angajaţii. Abia după finalizare, după ce am văzut lucrări precum cele de pe "Obrejă", de la Km 41+500, ce au presupus secţionarea coamei unui deal pentru a reduce curba şi spori vizibilitatea şi implicit siguranţa traficului; de la Km 41+700, unde a depus eforturi deosebite pentru consolidarea terasamentului la care nu a făcut deloc economie de materiale şi manoperă, a folosit toate categoriile de agregate de carieră şi balastieră şi tehnologiile cunoscute, drenuri inclusiv prelate pentru suţinerea şi consolidarea stratului de rezistenţă ; de la Km 41+800, unde a fost executat un zid de sprijin pe câteva sute de metri sau cele de la interseţia drumului cu Valea Mare ori cu Valea Strâmbei destinate prevenirii inundaţiilor şi în numeroase alte cazuri le-am înţeles rostul şi importanţa. Oamenii au lucrat şi lucrează într-un iureş continuu, fiecare dovedind că ştie ce are de făcut şi e preocupat doar să-şi facă cât mai bine treaba. N-am văzut niciodată angajaţi, care să se odihnească şi cu atât mai puţin în pauză de o ţigară ori să stea la taclale. De câteva ori chiar m-am întrebat dacă oamenii ăştia nu-şi acordă măcar o clipă de răgaz să mănânce, să bea şi ei un pahar cu apă ?. Am avut întotdeauna impresia că lucrează aşa cum ar lucra pentru propriile familii şi cu un deosebit respect faţă de beneficiari. Constructorul s-a dovedit a fi foarte atent şi receptiv la nevoile oamenilor din zonă. A construit şanţuri de scurgere a apei pluviale, podeţe din beton cu o deschidere cuprinsă între 6-10 metri pentru a le asigura accesul la propriile gospodării, inclusiv celor ce n-au avut niciodată o asemenea cale de acces, a asfaltat toate ieşirile drumurilor de exploatare agricolă în D.J. 172 D pentru a preăveni scoaterea de noroi pe carosabil. A muncit toată vremea responsabil fără să închidă circulaţia, ultima oară s-a luat aceasta măsură doar câteva ore şi aceasta pe timp de noapte pentru a putea efectua lucrările prevăzute la trecerea de nivel cu calea ferată. Probabil de aceea şi rezultatele sunt pe măsura strădaniilor şi eforturilor depuse. Beneficiile noii şi superbei investiţii majore, de interes general sunt evidente. În primul rând reduce substanţial distanţele spre şi dispre unităţile administrativ teritoriale şi judeţele limitrofe cu diminuarea corespunzătoare a cheltuielilor de transport. În acelaşi timp pune în valoare potenţialul economic şi turistic, creşte gradul de confort şi siguranţă a participanţilor la traficul rutier, duce la creşterea valorii economice şi comerciale a terenurilor precum şi a posibilităţilor de extindere a intravilanului şi perimetrelor construibile mai ales că în zonă sunt în derulare şi alte proiecte importante prin care se va realiza extinderea reţelelor de utilităţi de alimentare cu apă, canal, energie electrică, a bazei materiale a educaţiei. În aceste condiţii nu putem să adresăm decât mulţumiri şi felicitări S. C. DIMEX 2000 COMPANY S.R.L. general manager domnul Ioan Scurtu precum şi autorităţilor judeţene şi locale, ce au făcut posibilă această nouă şi superbă înfăptuire.
Citiţi şi:
- Valea Ilvelor şi Valea Bârgăului, unite printr-un drum bun! Preşedintele Moldovan: E o investiţie care rezolvă mai multe probleme de trafic
- A fost semnat şi ultimul contract de execuţie a lucrărilor de pe DJ 172 D, Poarta Transilvaniei, Colibiţa – Miţa!
- Drum bun, făcut să reziste, de la Colibița la Mița, într-un peisaj de basm! Președintele Radu Moldovan: Felicitări tuturor celor angrenați în acest proiect amplu!
- Budacu de Jos: Modernizarea drumurilor agricole, aproape de finalizare. Reţeaua de canalizare şi staţia de epurare, în procedură de licitaţie
- Strâmba, mica aşezare ce a dat ţării oameni mari. De la colbul de ieri la drumul ca-n palmă
Adaugă comentariu nou