Prof. Ionela Camelia Lazea, Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița: Code4EU – proiect eTwinning de promovare a programării și valorilor europene
Pentru promovarea activităților de codare și robotică din cadrul Săptămânii UE a programării, dar și a valorilor și cetățeniei europene conform temei anuale eTwinning „Citizenship education: celebrating what unites us”, a fost inițiat și implementat proiectul eTwinning „Code4EU” (https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/code4eu?prefLang=el).
Acest proiect l-am fondat alături de d-na prof. Kalliopi-Lina Kynigopoulou de la 32ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης (Grădinița nr. 32) din Thessaloniki, Grecia și s-a derulat în perioada octombrie – decembrie 2024. În cadrul lui s-au implementat activități în care am elevii au aflat mai multe informații despre Europa, Erasmus+, eTwinning sărbătorind Zilele Erasmus+ și organizând evenimente de programare/robotică.
Proiectul a fost creat pentru copii de nivel preșcolar și primar cu vârste între 3 și 12 ani și a reunit 1.400 de elevi, 80 de cadre didactice (55 profesori pentru învățământul preșcolar, 25 profesori pentru învățământul primar), 40 de instituții de învățământ din 6 țări: România – fondatoare (65), Grecia – co-fondatoare (5), Italia (3), Lituania (2), Macedonia de Nord (1), Turcia (4). De asemenea, am avut și mulți alți colaboratori care ni s-au alăturat doar pentru activitățile Code Week, folosind codul nostru unic cw24-lDIr5 pentru a crea peste 100 de activități individuale.
Prin implementarea acestui proiect ne-am propus: promovarea cunoașterii Europei, Erasmus+, eTwinning, Code Week; descoperirea diversității culturale a UE pentru a dezvolta un simț al comunității europene mai puternic; explorarea și discutarea diverselor aplicații ale valorilor fundamentale europene și ale cetățeniei prin colaborare directă cu alți profesori din diferite țări; consolidarea educației pentru cetățenie în proiectele eTwinning pentru profesori și elevi; atragerea atenției asupra importanței programării, roboticii și a competențelor digitale la prin activități distractive și antrenante; dezvoltarea creativității, a abilităților de rezolvare a problemelor și a abilităților cognitive, algoritmice, sistematice, computaționale și de gândire critică; încurajarea implicării copiilor în alfabetizarea digitală, jocuri digitale, puzzle-uri, videoclipuri, desene/picturi, postere, creații literare, activități fizice, cântece, recitare de poezii, dramatizări etc.; încurajarea colaborării, cooperării, muncii în echipă și gândirii bazate pe proiecte atât între profesori, cât și între elevi; dezvoltarea competențelor lingvistice și TIC pentru elevi și profesori; promovarea utilizării TIC ca instrument de succes pentru găsirea de resurse web utile.
În planificarea proiectului s-a avut în vedere 2 componente principale: participarea activă a profesorilor și elevilor pentru realizarea activităților propuse în proiect și mentoratul profesorilor prin îndrumarea profesorilor începători în eTwinning, Code Week (14 – 27 octombrie 2024) și ErasmusDays (14 – 19 octombrie 2024) în înregistrarea, implementarea și raportarea acestor activități sau participarea la webinarii și cursuri online pe platformele dedicate.
Proiectul a debutat la începutul lunii octombrie 2024 și, după înregistrarea în proiect, toți partenerii au încărcat în spații special create prezentări ale țărilor și orașelor lor natale, dar și ale grădinițelor / școlilor și grupelor / claselor lor. Toate aceste prezentări au fost vizionate de copii alături de cadrele didactice care le-au înlesnit accesul pe Twinspace-ul proiectului (https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/code4eu/twinspace) sau pe grupul de Facebook dedicat proiectului - eTwinning project "Code4EU" (https://www.facebook.com/groups/557858120262455).
În perioada următoare, fiecare partener din proiect a înregistrat câte un eveniment pe platforma https://www.erasmusdays.eu/ și câte o activitate pe platforma https://codeweek.eu/. În 11 octombrie 2024, o mare parte din partenerii noștri au participat la evenimentul de lansare Code Week care a dat startul oficial pentru două săptămâni de activități de programare pe tot continentul european în perioada 14 - 27 octombrie 2024.
În săptămâna 14 – 18 octombrie 2024, cu toții am implementat evenimente de sărbătorire a ErasmusDays prin activități de programare și robotică, prin artă (desen, pictură, muzică, postere), limbaj sau întâlniri online. Unii dintre parteneri au participat la webinarul organizat de Code Week: Impactul AI asupra predării programării (18 octombrie 2024).
În săptămâna următoare 21 – 25 octombrie 2024, cu ajutorul a 4 parteneri moderatori, am clasificat activitățile de robotică și programare în 4 categorii: Coding with Arts and Crafts, Coding with Math and Science, Coding with Language și Coding with Physical education. Ne-am concentrat atenția pe activități unplugged (fără ajutorul tehnologiei) folosind materiale din natură, bețe, jaloane, labirinturi, grile, culori, povești, coduri Braille sau Binare, dar și activități în care am folosit roboți programabili sau inductivi, beeboți sau alte instrumente web speciale adaptate vârstei și abilităților digitale ale elevilor.
Pe parcursul acestor 2 săptămâni, partenerii au avut ocazia să participe și la 4 întâlniri online în 17 și 24 octombrie, atât dimineața, cât și după masa, în funcție de orarul și programul fiecăruia. Ei s-au prezentat și au salutat în limba natală a fiecărei țări participante la întâlnire, au cântat Happy birthday Erasmus!, Happy Code Week to you! sau cântece în limba lor natală și și-au luat rămas bun în limbile natale sau spunând Good bye!
La începutul lunii noiembrie 2024, partenerii și-au raportat activitățile derulate pe platforma Code Week și au primit Certificate de participare atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice. Pentru următoarea săptămână, în funcție de nivelul de vârstă, elevii au aflat mai multe informații geografice sau istorice despre Europa, Uniunea Europeană, țările care fac parte din UE și informații inedite despre fiecare, dar și despre valorile fundamentale pe care se bazează Uniunea Europeană. Elevii au mai aflat că aceste valori sunt împărtășite de toate statele UE și stau la baza unei societăți libere, iar UE protejează aceste valori comune pentru a asigura incluziunea, toleranța, justiția și solidaritatea în rândul cetățenilor europeni. De asemenea, elevii au aflat ce înseamnă să fii cetățean european cu drepturi, libertăți și protecție prin legislația UE.
Pentru aprofundarea, dar și evaluarea cunoștințelor elevilor despre UE, în perioada 11 – 15 noiembrie 2024, am propus o serie de jocuri digitale create cu ajutorul partenerilor sau de pe platforma ESEP, respectând nivelul de vârstă și de competențe digitale ale copiilor. Folosindu-se de telefoane inteligente, tablete, table interactive, laptopuri sau calculatoare, elevii au avut la dispoziție peste 50 de jocuri precum Puzzle-uri, Jocuri de memorie, Alege / Sortează / Potrivește corect, Găsește ... partenerii / steagul etc., Anagrame, Labirinturi create folosind instrumente web precum educaplay, jigsawplanet, jspuzzles, wordwall, Learning Apps, codycolour, quizizz.
Totodată, în această perioadă, am desfășurat o activitate foarte atractivă și motivantă pentru elevi, un campionat de jocuri digitale. Am creat 2 jocuri digitale (nivel preșcolar și școlar) pe platforma educaplay în care broscuța Froggy i-a ajutat pe copii să-și testeze conștiințele despre fiecare țară membră a UE. În 11 și 12 noiembrie 2024, partenerii doritori au putut să se înregistreze și să rezolve testul, iar în 14 noiembrie, în cadrul unui eveniment online, au fost acordate Certificatele din partea fondatoarei și co-fondatoarei pentru toți participanții la campionat cca. 83% din toți partenerii proiectului: 47 cadre didactice de la nivel preșcolar + copiii, 20 cadre didactice de la nivel primar + copiii.
În perioada 18 – 30 noiembrie 2024, am pregătit alături de parteneri 2 produse colaborative: o hartă puzzle și un video. Pentru harta colaborativă a Uniunii Europene, fiecărui parteneri sau echipă de parteneri (în cazul colegelor de la grădinițe cu program prelungit), i-a fost alocată aleatoriu, printr-un instrument web, o țară, o literă/cifră componentă a titlului proiectului sau un copil. În conturul fiecărei țări trebuia colorat steagul țării respective, fiecare copil trebuia colorat într-un costum popular din cele 27 țări membre ale UE, dar și din Macedonia și Turcia (partenerii noștri care nu fac parte din UE), iar literele/cifrele trebuiau decorate după placul copiilor. Toate aceste desene au fost asamblate asemeni unui puzzle uriaș, pentru a alcătui o hartă colaborativă a Uniunii Europene originală, în care fiecare partener și-a putut regăsi contribuția.
Pentru video colaborativ, partenerii doritori au trimis un scurt filmuleț în care elevii răspund la 2 întrebări: Ce îți place cel mai mult la UE? Ce îți place cel mai mult la țara ta? 60 de parteneri au răspuns provocării noastre și astfel am creat un video de 25 de minute cu mărturii și păreri ale elevilor participanți în proiect.
La începutul lunii decembrie 2024, am realizat printre ultimele activități din proiect prin prezentarea unei poveste-video generată cu ajutorul Inteligenței artificiale în care roboțelul Code Week Ally se călătorește în fiecare țară parteneră, experimentează cultura locală, și promovează activitățile de programare și valorile europene. După vizionarea poveștii, am solicitat copiilor să sugereze titluri pentru acesta. Pentru că anul 2024 a fost an electoral în multe țări europene și în România se desfășurau alegeri în această perioadă, și elevii parteneri în proiect și-au exercitat dreptul de cetățeni europeni, dreptul de a vota. Din cele 47 de titluri propuse în mod democratic pentru poveste, câștigătorul a fost Ally coding for equality, propus de copiii de la o grădiniță parteneră din Bursa, Turcia, care a primit 21% din voturi (434 voturi din totalul de 2.067).
Etapa de evaluare a proiectului a început în 9 decembrie 2024 când au fost aplicate un set de chestionare elevilor, părinților și profesorilor. Din multitudinea de răspunsuri primite (aproape 254 răspunsuri de la elevi, 420 de la părinți și 71 de răspunsuri de la profesorii implicați în proiect) ne onorează faptul că majoritatea profesorilor și părinților au salutat oportunitatea de a lua parte la proiectul nostru și elevii au fost încântați de activitățile propuse, de întâlniri și de jocurile digitale.
În săptămâna premergătoare sărbătorilor de iarnă, partenerii doritori au participat la activități opționale în campania Coding@Christmas și au organizat activități de programare specifice Crăciunului.
Proiectul s-a încheiat prin acordarea Certificatelor de participare din partea fondatoarei și co-fondatoarei. În perioada viitoare cadrele didactice participante la proiect așteaptă cu nerăbdare acordarea certificatele de Excelență eliberate de Code Week pentru participarea într-un număr atât de mare la un eveniment comun, diseminează activitățile proiectului pe diverse căi și se pregătesc pentru depunerea aplicațiilor pentru Certificatele naționale de calitate eTwinning.
Responsabilitatea asupra conținutului articolului revine în exclusivitate autoarei articolului, iar ANPCDEFP și eTwinning România nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conținutul informației.
Ambasador eTwinning prof. Ionela Camelia Lazea
Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița
Citiţi şi:
- La Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița, proiectul eTwinning „Let’s Code for ErasmusDays!”, inovația care îmbină 3 inițiative sprijinite de Comisia Europeană!
- Un nou proiect eTwinning- Code4EU- încheiat cu succes la Grădinița cu Program Normal nr. 1 Bistrița
- Prof. Iulia Istrate: La palat... explorăm, programăm, învățăm
- „Europa și eTwinning- Să sărbătorim împreună!”- proiect eTwinning desfășurat la Grădinița cu Program Normal nr. 1 Bistrița
- Prof. înv. preșcolar Cristiana Ghindean (GPN nr.1 Bistrița): Proiectele Etwinning – un pas spre inovația didactică în învățământul preșcolar
Adaugă comentariu nou