OXANA MUNTEANU – O POETĂ PE CERUL BASARABIEI
Vorbind despre poezie şi poeţi, Marin Preda spunea că: ,,O ţară care nu ştie să-şi apere poeţii (noi am adăuga: nici mmăcar să şi-i descopere) va fi învinsă sau va supravieţui lamentabil la coada altor naţiuni, fiindcă poezia e sângele unui sopor, care curge subteran prin veacuri şi îl face nepieritor”
Cuvintele acestea spuse de Marin Preda îmi vin deseori în minte când am în faţă un poet consacrat sau unul care este la început de drum în poezie.
Poeţii poartă cu ei o taină: în sufletul lor un putem intra oricum sau intrăm foarte greu. Nimeni un ne dă dreptul să cotrobăim haotic în sufletul unui creator. Atunci când te tentează humea unui creator, trebuie să intri ca într-un templu, să contempli cu o anumită pietate şi să diseci cu cel mai fin bisturiu imaginile lumii sale, căci ele ţin de însuşi sufletul creatorului. Vei găsi acolo multă sfială; creatorul nu îndrăzneşte să-şi spună decât doar sieşi că a luat cuvintele de mână şi le poartă prin lume pentru a le da viaţă.
Când am stat de vorbă cu Oxana Munteanu, prima dată în septembrie 2011, am simţit cum din adâncurile cele mai secrete ale fiinţei sale, străbăteau – poetul şi poezia, printr-un fel de ,,personanţă”, semne de ,, avertisment” că ea simte gustul cuvântului scris, că trăieşte-n vecinătatea poziei, dominată, scrisă de ea: [...] lumea căutării devine vis/ şi cuvântul seamănă cu noi”; sau: ,,M-ai scris poezie/ Cu sufletul încununat / În lumea dulce a cuvintelor/ Adună-mă în cerul plin cu aripi/ În norul destinului de spirit sublim/ Dă-mi succesul creaţiei de iubire” (Criteriul omenesc)
După ce am lecturat, în manuscris, întregul volum, care poartă titlul ,, Duios suferinţa trecea”, am descoperit, că de fapt, acea taină de care aminteam mai sus, poară sâmburele din care, iată, a răsărit o nouă poetă pe cerul românesc al Basarabiei şi am propus-o spre publicare revistei ,,Gând Românesc„ şi editurii ,, Gens Latina” din Alba Iulia şi asta fiindcă lirica Oxanei Munteanu este expresia pură a trăirilor sufetesti, eul ei creator dând lucrurilor o expresie nouă, a unei altfel de raportări la absolut, plină de prospeţime şi delicaţe. Titlul cărţii implică atât lumea, cât si atitudinea creatorului faţă de lume. Recurenţa persoanei I singular în poeme -„eu” –impune poezia Oxanei Munteanu ca o confesiune lirică.
Regăsirea esenţelor sufleteşti ameninţate cu degradarea, revolta împotriva unei civilizaţii care uniformizează, cultivarea mitului, scindarea subconştientului, transpunerea neliniştii existenţiale în imagini puternice, sunt câteva dintre trăsăturile poemelor sale care o apropie de expresionism. Interesul poetei estenu atât pe tehnica poetică, aspect specific postmodernismului, cât pe relaţia eu-lume, poet-creaţie. Poezia este, astfel, una reflexivă, o „fabula” filozofica înţeleasâ nu ca o traducere în imagini poetice a unor concepte filozofice, ci ca o expresie a modului blagian de a gândi poetic lumea:
Lumea
privişte stelele
cum meditează,
clipele trăite
în spaţiul cosmic
descoperind
melodiile interioare,
cântate de timp
prin respiraţia noastră,
dăruită celorlaţi
(Meditaţie)
Poezia este structurată îin jurul a două opoziţii: eu – alţii, lumina mea – lumina altora. Ideea poetica la Oxana Munteanu este refuzul plus-cunoaşterii, al cunoaşterii logice, raţionale prin care misterul este diminuat. Eul poetic are constiinţa unei existenţe integrate unui orizont al misterului. Misterul este exprimat în manieră expresionistă prin enumeraţie, putând fi interpretat atât în raport cu lumea, cât şi în raport cu creaţia sa, anunţând teme precum : florile (crin, crizanteme, etc.) – elemente generale simbolizand o existenţă ingenuă, ochii apar ca un simbol al cunoaşterii umane reflexive, o temă constantă a creaţiei, buzele reprezintă deopotrivă rostirea şi iubirea; marea taină a morţii. Dincolo de moarte / e puterea sufletului.
Actul poetic devine, la Oxana Munteanu, o atitudine subiectivă: ,,Şi adevărul cuvântului aşternut/ frumuseţea iubirii...” – o modalitate fundamentală de situare a eului în univers, specifică scriitorilor expresionişti. Se remarcă şi preferinţa pentru versul liber al cărui ritm interior redă fluxul ideilor si frenezia sentimentelor, combinaţiile neobişnuite între cuvinte, prin care limbajul poetic apare ca formă de recuperare a tăcerii originare, creaţia ei fiind dominată de dialectica tăcere-cuvânt. Tăcerea oferă sentimentul totalităţii, în timp ce cuvântul marchează intrarea în temporalitate şi determinare. Timpul verbelor este frecvent prezentul, acest fapt sugerând ideea de comunicare a unui adevăr dintotdeauna, a unui prezent etern. Textul poetic opune ingenuităţii o altfel de cunoaştere, prin raţiune, restrictivă şi alienantă. Numai cunoaşterea prin iubire este adecvată adevărului existenţial, iubirea este cea care animă demersul creator al poetei.
Oxana Munteanu are în centrul poemelor ei, omul, ca fiinţă conectată la cosmic şi predestinată creaţiei. Singularitatea omului - definit ca „mister într-un orizont saturat de mistere", ca „existenţa pentru reve¬lare" (Blaga) — provine din modul propriu lui, omului, de a se raporta, prin „minus-cunoaştere"(ibidem), la un Cosmos fabulos, al cărui Tot vital se manifestă în forme variate.
Ca şi la Radu Gyr, Nichifor Crainic, Andrei Ciurunga, sau Nicolae Ţurcanu, Grigorie Vieru şi Nicolae Dabija, în poezia Oxanei Munteanu există o rostuire a suferinţei neamului său românesc.
Mă-nalţ spre culmi visătoare,
ca o stea ce mă-ndeamnă
la cugetare.
În mine
dorul curge
ca un Prut visător
spre inima ta
Gândul din stele
va pleca spre tine
fiindcă tu eşti acolo
unde e casa mea.
(Elegie)
Vedem aici mesajul transmis şi metafore excelente: dorul curge ca un Prut visător
Este vorba aici despre acasa pământească, numită Basarabia şi aflată pe celălalt mal al Prutului. Indiferent de gândul pe care l-a închis poeta în acest „casă”, lupta ce se duce, deocamdată mocnit, în adâncul sufletului, va izbucni când se va primi „marele îndemn”.
Libertatea mea e-n inima ta
în crucea ce m-ai cununat
cu cuget liber de poet !
Eu vin duioasă-n chipul tău
râvnind să strălucesc în glas de luptă
să fiu liberă ca o stea
un gând desprins din viaţa mea.
Libertatea mea
în crucea ce m-ai cununat
cu liber cuget de poet. ( Libertate)
Nici poezia de iubire nu lipseşte din creaţia Oxanei Munteanu. Erotica sa, are un sens precumpănitor senzual.
Ai luat iubirea
Şi ai pus-o-n palma ta
Cu mult farmec
Şi pe ape ai întins-o
Eu din ape-am adunat-o
Lumii peste vieţi am dat-o
Să-o pună la icoană iară
Ca pe-o sfântă primavera.
(Ai luat iubirea)
Poezia aceasta, prin care iubirea este adunată din apele lumii şi redată tot lumii, are o simplitate de maxim rafinament.
Poeta aşază în versurile sale, toate nădejdile, dorinţa de libertate, de eliberare, de luptă, subliniind că este vorba despre o luptă sfântă ce trebuie purtată, ca datorie de onoare, şi de poeţi pentrun reîntregirea hotarelor ţării.
Nu am avut intenţia, în aceste scurte aprecieri, să ,, inventariem” toate poemele din cartea Oxanei Munteanu. Din ,,filmul” acestora am ales doar căteva ,,secvenţe”, un ,,curriculum vitae” sufletesc, a unei poete aflată la început de drum, din care cititorul poate culege culoare şi lumină ce pot da un fior sufletului său pentru că poezia Oxanei Munteanu, este, în afară de orice intenţie, aşa cum este. (Blaga)
VIRGIL ŞERBU CISTEIANU
Meditaţie:
Ne adunăm într-un spaţiu
unde privim stelele
cum meditează…
Suntem mândri
de clipele trăite
în spaţiul cosmic
unde am descoperit
tainele muzicii,
drumurile timpului
prin care auzim frumuseţea
respiraţiei
dăruită celorlalţi
În tristeţea mea
În tristeţea mea
lumea căutării devine
vis albastru.
şi cuvântul seamănă cu noi
Acum înţeleg că timpul
mă caută să-mi dea plăceri ne ştiute.
Câtă durere încape
în lacrima unei fiinţe
ce cuprinde nemărginirea
Poem cu nume
Mare taină
mi-au dăruit toate clipele fericirii
Eşti un poem cu nume
În mine e iubirea Ta
ce se cheamă poet
În mine eşti prin univers
tot ce-ai scris
Prin clipa tainică-a iubirii
Sacralitatea-n tine dăinuieşte
Cadou
Vreau să-ţi dăruiesc
imboldul chemării
pe care poetul Blaga
îl spune :
,, Opreşte trecerea, Ştiu
că unde nu e moarte nu e nici iubire,-
şi totuşi, te rog:
opreşte Doamne. ceasornicul
cu care ne măsori destrămare”
visului din noi.
Singurătatea mea
mereu am ascuns-o.
Nimic un vroiam să fie cum era.
Acum. vreau să fie linişte
Să nu mai şovăi pe drumul
iubirii
să închid izvorul
suferuinţei cu năframa
pe care am plâns
libertatea mea.
Te strig!
Acum
Te strig...,
Te scot din visul meu
şi mă alătur gândului fericit
de a te-mbrăţişa
Întoarce-mi, Doamne, înapoi
ziua-n care zâmbetul venea din Lumina Ta
Vreau să mă trezesc în braţele
gândului Tău din Nou
Şi, iarăşi să aud
muzica cuvântului
Şi, atunci voi zâmbi
chiar dacă lacrimile vor curge.
Nu mai vreau altarul suferinţei!
Căldura vocii tale e zâmbetul şi speranţa mea!
Voi lăsa în urmă toate suferinţele!!!
Clipa
Număr fiecare clipă
din zâmbetul meu.
pe care ţi-l arunc
în braţe
să-l săruţi,
să-l cânţi
peste văile gândiriiÎ
între crucea nemuririi
în poiana visului
şi al abisului!
Azi
Uite!
În astă dimineaţă,
În liniştea amintirilor
îţi scriu o scrisoare
cu ecoul inimi mele
în acordul rugăciunilor
Desenez fericirea pe un munte
şi amestec
întâmplări cu rădăcini
de clipă cosmică.
Comentarii
ma bucur ca mai exista aer dincolo de Prut si ii stim de bine pe fratii nostri! Felicitari pentru poezii si mult succes in continuare
PROVAREA SCRIEII ORDINARE SI CULTIVAREA FORMELOR FARA FOND,RUSINE ...
Despre noul volum al Oxanei ”Insomnia Cuvintelor”
Bijuterie a Iubirii
Autoarea, ca Eu liric și Iubirea ei, amîndouă topite și contopite în răscolitoare poezie a dăruirii (pentru Pacea și Liniștea) Iubitului, realizează un luminos Templu rarissim, dacă nu unic, pe covorul multicolor țesut de-a lungul secolelor și mileniilor, de la Sapho pînă azi, cu doar cîteva prezențe asemănătoare, între care numim pe Veronica lui Eminescu și pe Gabriela lui Nichita.
Apărută ca o stea pe cerul poeziei din Basa-rabia, cum a fost deja prezentată, Romînca Oxana Cîrlan Munteanu este, de fapt, stea de Gingășie, Dăru-ire și Lumină pe bolta poetică a Daciei Eterne pentru care izvodește bijuteria din ”Poezie, unica regină a universului”.
De la o asemenea poetă este firesc să dorim și noi ceea ce ea știe și oferă iubitului: ”Să lipesc cu buzele/ pe obrajii tăi” semnul înfloririi din iubi-re. Creatoarea unui astfel de florilegiu, își declară, deschis și ferm, opți-unea neechivocă pentru arta sublimului: ”Singura lucrare/ care contea-ză: Poemul !”, iar în balsamul artistic ”Cosmosul e contaminat/ cu muzi-că !”. Pătrunsă de supremația artelor care concură la monumentalizarea Frumosului din Iubire oferită, poeta se prezintă a fi temeinic și rezistent ”Cuvînt/ așezat în cartea cu destine”. Poemele Oxanei ne apar ca perle argheziene, în stil modern, cu un specific unic, prin structura versurilor în poezia din spațiul Dacic, deseori prepozițiile și conjuncțiile rămînînd libere la final, captînd și sporind atenția cititorului pentru împlinirea abruptă pe care o va afla în debutul versului următor.
Iubirea suverană, atotcuprinzătoare, neegoistă, ci altruistă, face ca visatul cuplu să se apropie de zei și, contopiți, cei doi să devină ”unul dintre ei”; astfel Insomnia Cuvintelor a brodat pentru raftul de aur al Templului poetic o treaptă înaltă, dominată de strălucirile metaforei, po-livalentă, profundă și emoționantă, deși uneori mai greu descifrabilă.
Dacă veți intra în acest sanctuar al Oxanei -și vă sugerez să o faceți- veți găsi-o pe autoare, în chip de zeiță înflorită, prinsă ”zămislind seminția viitorului”, într-un continuu prezent ”fără ieri și mîine !”. Așa da, poezie militantă ! 30 decembrie 99 e.d. (2016)
Prof. Gheorghe UNGUREANU
Adaugă comentariu nou