Peste 40.000 dosare, aflate pe rolul instanţelor din Bistriţa-Năsăud

          În anul 2013, numărul total al dosarelor de soluţionat la nivelul tribunalului şi al instanţelor din raza sa de activitate a fost de 40.085 dosare, în creştere faţă de anul anterior, când valorile acestui parametru au fost de 30.188 dosare în anul 2012. Din totalul cauzelor de soluţionat în cursul anului trecut, pe rolul instanţelor au fost înregistrate 27.939 dosare noi, se arată în Bilanţul Tribunalului Nistriţa-Năsăud pe anul 2013.  

          Potrivit documentului citat, în anul 2013, tribunalul şi instanţele din raza sa de activitate au soluţionat un număr de 29.472 dosare.

***

În medie, un judecător are o încărcătură de 1043 dosare

          “Încărcătura de activitate pe judecător se impune a fi apreciată şi evidenţiată prin prisma volumului de activitate şi a gradului efectiv de ocupare a schemelor instanţelor.

          Din perspectiva unor asemenea repere încărcătura medie pe judecător la nivelul tribunalului şi judecătoriilor din circumscripţie a fost în anul 2013 de 1.043 dosare în uşoară scădere faţă de anul 2012 când a fost de 1070 dosare. Pe categorii de instanţe aşa cum se va vedea în continuare această încărcătură medie este de 1.172 dosare pe judecător la tribunal şi 957 dosare pe judecător la judecătorii”, se arată în bilanţ.

 

***

Judecători supraîncărcaţi. Politică deficitară de ocupare a posturilor vacante

          La tribunal şi la instanţele din raza sa de activitate se identifică, în continuare, aceleaşi vulnerabilităţi existente la toate instanţele din ţară şi care se perpetuează în fiecare an, legate de insuficienţa resurselor materiale şi umane, modul incoerent şi defectuos de recrutare a personalului (judecători şi greieri), supraîncărcarea judecătorilor cu cauze ce ar putea fi rezolvate pe cale administrativă (de ex. taxe de poluare, drepturi băneşti ale anumitor categorii profesionale), se menţionează în finalul documentului.

          “Astfel, guvernul ar trebui să aibă în vedere, ca o preocupare permanentă, recomandarea C.M.(20109 12) către statele membre a U.E., adoptată la 17.11.2010, prin care se recomandă guvernelor statelor membre să ia măsuri în sensul că prin legislaţia, politicile şi practicile lor să asigure judecătorilor mijloacele necesare pentru a-şi îndeplini atribuţiile în conformitate cu cerinţele exprimate în document.

          Se poate constata că documentul relevă obligaţia statelor de a aloca instanţelor de judecată resurse care să permită funcţionarea acestora în conformitate cu standardele stabilite de art.6 al C.E.D.O., respectiv de a asigura judecătorilor condiţiile necesare pentru desfăşura rea activităţii de judecată, în sensul asigurării unui număr suficient de judecători şi de personal auxiliar de specialitate.

          Cu toate acestea, subfinanţarea sistemului judiciar persistă în continuare sumele alocate fiind insuficiente faţă şi de costuri le inerente implementării noilor coduri, de multe ori instanţele funcţionând „în regim de avarie” şi cu dotări depăşite fizic şi intellectual”, se arată în materialul postat pe portalul instanţelor de judecată.

                   Mai mult, în document s ereclamă faptul că deşi “din conţinutul raportului MCV din luna decembrie a anului 2012 rezultă că, la acel moment, guvernul comunica faptul că lucrează la un act normativ care să degreveze instanţele de cauzele având ca obiect restituirea taxei de poluare”, acel act normative nu a mai fost adoptat.  

          Şi schemele de personal ar trebui regândite, şi din perspectiva Noului cod de procedură penală care separă funcţiile judiciare atribuind -le unor 3 categorii de judecători, “separare ce rămâne doar teoretică la schemele actuale de judecători, contrar spiritului şi esenţei noilor dispoziţii legale”.

          Nu în ultimul rând, materialul sesizează necesitatea ca CSM să-şi regândească politica de ocupare a posturilor vacante de judecător, indiferent de nivelul ierarhic la care se află acestea, prin simplificarea modului de organizare şi desfăşurare a concursurilor de admitere în magistratură, promovare în funcţii de execuţie sau de conducere, chiar dacă aceasta presupune modificări legislative.

          “Faţă de faptul că, la tribunal, a fost nevoie de 1 an calendaristic pentru ocuparea unui post de judecător justifică aprecierea că, în cursul anului trecut, această politică s-a dovedit falimentară”, se precizează în bilanţul de activititate al Tribunalului Bistriţa-Năsăud şi al instanţelor de pe raza acestuia.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5