Prof. Daniela Danea: Școala Gimnazială Nr. 4 Bistrița, partener în proiectul MINDSET GO!2.0, prin programul Erasmus+
Parteneriatul școlar Mindset Go!2.0 s-a dorit a fi un proiect care schimbă mentalități, continuare a proiectului MindSet Go! din perioada 2017-2020.
Școala noastră a fost partener în proiect, alături de coordonatorul din Vanersborg, Suedia, Fridaskolan, CEIBas Arteaga, Spania, Collège les Tamarins din Insulele Réunion, Franța, Osnovna Sola Marije Vere din Slovenia și două instituții de formare: DIDAKTIK Centrum, Suedia și STEP Institut din Slovenia.
- Obiectivele proiectului au inclus:
- 1. asigurarea oportunităților de formare continuă pentru profesori, în vederea dezvoltării competențelor necesare unei mentalități deschise la elevi;
- 2. dezvoltarea unei culturi a mentalității deschise în întreaga comunitate școlară a județului, prin creșterea numărului de profesori și directori care utilizează conceptul de mentalitate de creștere/ deschisă/ flexibilă în activitatea lor;
- 3. promovarea mentalității de creștere prin activități de predare creative, accesibile tuturor celor interesați;
- 4. aplicarea eficientă a principiilor mentalității de creștere în activitatea didactică cu impact pozitiv asupra elevilor;
- 5. îmbunătățirea randamentului elevilor în ceea ce privește activitatea lor școlară;
- 6. sprijinirea și implicarea părinților în cultivarea mentalității de creștere în familie.
Elementele de inovație se referă la abordarea holistică a mentalității de creștere ca element al culturii organizaționale.
Grupurile țintă au fost: directori, profesori, părinți, formatori de profesori, elevi.
Pentru a lămuri mai bine scopul proiectului nostru, să vedem ce înseamnă mentalitatea fixă și ce este mentalitatea de creștere.
Mentalitatea fixă: oamenii cred că inteligența lor este fixă și statică, nivelul lor de inteligență și abilitățile sunt înnăscute, evită, de obicei, provocările din viață, renunță ușor și se simt intimidați sau amenințați de succesul altor persoane.
Mentalitatea de creștere: oamenii cred că inteligența și talentele pot fi îmbunătățite prin efort și învățare, eșecurile sunt o parte necesară a procesului de învățare si le permit oamenilor să „revină” prin creșterea efortului motivațional.
Cercetările lui Carol Dweck, profesor la Universitatea Stanford, SUA, au constatat, de asemenea, contrar opiniei generale, că este mai benefic să nu lauzi talentul sau abilitățile naturale, ci să lauzi procesul. În special, ar trebui recompensate efortul, strategiile, persistența și reziliența. Aceste procese joacă un rol major în furnizarea unui feedback constructiv și în crearea unei relații pozitive între elev și profesor. Dweck a argumentat și puterea lui ÎNCĂ, subliniind modul de acordare a feedback-ului: „Nu ai reușit să ... încă!”
În acest spirit, am desfășurat activități cu elevii, curricular și extracurricular, am organizat întâlniri cu părinții și elevii, am diseminat rezultatele proiectului în cadrul ședințelor la nivel de județ cu profesorii, directorii, inspectorii, am organizat ateliere în cadrul cercurilor pedagogice.
Activitățile specifice proiectului au inclus și aplicarea de chestionare profesorilor pentru a testa comportamentul lor față de greșelile elevilor și felul în care aceștia reacționează față de elevi în ceea ce privește încurajarea efortului și familiarizarea cu conceptele mentalității de creștere. O activitate interesantă a fost felul în care profesorii abordează critica constructivă primită de la colegi, sugestiile acestora de îmbunătățire și descrierea felului în care s-au simțit în acele momente. Astfel, pot empatiza și înțelege mai bine modul în care pot stimula motivația elevilor pentru învățare.
Întâlnirile online ale echipelor de proiect au fost, în ritmicitatea lor, acțiuni reglatoare pentru realizarea comună a activităților și rezultatelor intelectuale, prilejuri de a ne conecta în perioade în care era imposibil să comunicăm altfel.
Cadrele didactice din toate cele 5 școli au elaborat planuri pentru activități care se pot realiza cu elevii și părinții elevilor, acestea fiind reunite într-o colecție de materiale accesibile în limbile proiectului – engleză, suedeză, spaniolă, franceză, slovenă, română – pe site-ul proiectului: http://msg2.scgen4bistrita.ro/.
Mobilitățile din proiect s-au constituit în întâlniri de lucru pentru realizarea materialelor menționate în proiect drept rezultate intelectuale și în schimburi de experiență nemijlocite cu profesorii și directorii din școlile partenere, din comunitățile locale unde funcționează școlile partenere. În cadrul acestor mobilități, fiecare partener a organizat un eveniment de diseminare a proiectului la nivel local, unde au fost invitați și părinți și autorități locale și s-au organizat ateliere pentru testarea materialelor elaborate, atât cu elevii, cât și cu profesorii. Mobilitățile au fost și o ocazie de a vedea la fața locului implementarea activităților proiectului, dar și prilejuri de a împărtăși experiențe culturale europene.
Rezultatele proiectului includ:
IO1 – Ghid pentru o cultură a mentalității deschise în școală: https://drive.google.com/drive/folders/1_avs2Z5xFGx8nR2IYou7DojnITYH7DrQ
IO2 – Platforma unde este postat cursul despre mentalitatea de creștere, subtitrat în limbile proiectului: https://www.udemy.com/course/learn-how-to-develop-the-growth-mindset-of-your-students/
IO3 – Colecție de lecții digitale pentru dezvoltarea mentalității deschise: https://drive.google.com/drive/folders/1O_BrM_dJpSByU4rRs4-0s3-rJhfX5wDo
IO4 – Activități pentru dezvoltarea mentalității deschise la părinți: https://drive.google.com/drive/folders/1KEfn3oicdwW6TnevHEAvNP0V2VtqfSJG?usp=sharing
IO5 – Compendiu de activități pentru părinți și comunitate: https://drive.google.com/file/d/17FujrH8DGXrZhaA-m-r-eegrmviRYPll/view
Toate aceste rezultate reflectă munca tuturor partenerilor. Fiecare activitate propusă a fost elaborată și testată atât în școala propunătorului, cât și în școlile partenere. Cursul online realizat de STEP institut, Slovenia, se constituie într-o pledoarie lămuritoare pentru profesori sau părinți despre beneficiile dezvoltării mentalității de creștere la copii, beneficii pe termen lung.
Ghidurile cu privire la implementarea mentalității de creștere în organizații și sfaturile practice pentru părinți cuprind, pe lângă partea teoretică, cu amănunte despre ce este mentalitatea de creștere și de ce este importantă în dezvoltarea elevilor, și activități practice care pot fi folosite ca atare sau adaptate la realitățile din fiecare școală.
Mulțumim, Erasmus+, pentru această extraordinară oportunitate!
prof. Danea Daniela
Școala Gimnazială Nr. 4 Bistrița
Citiţi şi:
- Cadre didactice de la Școala Gimnazială nr. 4 Bistrița, în Suedia, în cadrul proiectului "Mindset Go 2.0- mentalitatea deschisă în educație"
- Sharing is caring! Profesori de la Şcoala Gimnazială nr. 4 Bistriţa, printr-un proiect Erasmus +, în Slovenia
- Școala Gimnazială Nr. 4 Bistrița, schimb de experienţă în Ljubljana
- Profesori şi elevi din Salva, în Cehia
- Trei profesori din Salva, în Guadalajara- Spania
Adaugă comentariu nou