Angela Lee Duckworth, despre voință sau puterea pasiunii și a perseverenței

Suzana Deac: Trebuie să fim perseverenți în a-i învăța pe copii să fie perseverenți!

La 27 de ani, am renunțat la o slujbă foarte exigentă în consultanță de gestiune pentru una și mai exigentă: profesoratul. Am predat matematica la elevi de clasa a 7-a în școlile publice din NewYork City. Ca orice profesor, am făcut chestionare și teste. Le-am dat teme pentru acasă. Când mi-au adus lucrările, le-am dat note.

M-a frapat că IQ-ul nu era singura diferență dintre cei mai buni și cei mai slabi elevi. Unii dintre cei mai buni performeri nu aveau scoruri IQ astronomice. Unii dintre cei mai inteligenți copii nu se descurcau prea bine. 

Asta m-a pus pe gânduri. Ceea ce se învață la ora de matematică de clasa a 7-a, e, desigur, dificil: proporții, zecimale, aria paralelogramului. Dar aceste concepte nu sunt imposibile și eram ferm convinsă că toți elevii mei ar putea învăța materia dacă ar lucra serios și sistematic. 

După încă câțiva ani de predare, am ajuns la concluzia că în sistemul de învățământ e nevoie să înțelegem mai bine elevii și procesul de învățare din punct de vedere motivațional și psihic. În sistemul de învățământ, cel mai de succes parametru măsurat e IQ-ul, (nivelul de inteligență) dar ce facem dacă succesul la școală și în viață depinde de mult mai mult decât de capacitatea de a învăța repede și ușor? 

Am renunțat la profesorat, și am mers la masterat pentru a deveni psiholog. Am început să studiez copii și adulți în medii extrem de dificile. În fiecare studiu îmi puneam întrebarea cine are succes și de ce? Împreună cu echipa mea de cercetare am mers la Academia Militară West Point. Am încercat să pronosticăm care cadeți vor continua școala militară și care se vor retrage. Am mers la Concursul Național de Scris Corect și am încercat să pronosticăm care tineri vor merge cel mai departe în competiție. Am studiat profesori debutanți care lucrau în cartiere problematice, întrebându-ne care profesori vor rămâne să predea până la sfârșitul anului școlar, iar dintre ei, care vor fi cei mai eficienți în ameliorarea rezultatelor școlare ale elevilor? Am intrat în parteneriat cu companii private, întrebându-ne ce salariați își vor păstra slujba? Şi cine va câștiga cel mai mult? În toate aceste contexte foarte diferite, s-a conturat un element ca fiind un predictor semnificativ al succesului. Nu a fost inteligența socială. Nu a fost felul în care arăți, starea de sănătate sau IQ-ul. A fost voința.

Voința e pasiunea și perseverența investite în obiectivele pe termen foarte lung. Voința înseamnă rezistență. Voința înseamnă a te dedica viitorului tău zi de zi, nu doar o săptămână, nu doar o lună, ci ani, muncind din greu pentru ca viitorul să devină realitate. Voința înseamnă a-ți trăi viața ca un maraton, nu ca un sprint. 

Acum câțiva ani am început să studiez voința în școlile publice din Chicago. Am dat mii de chestionare elevilor de liceu pentru a evalua perseverența și am așteptat mai mult de un an să văd care dintre ei a absolvit. S-a dovedit că elevii cu perseverență mai mare aveau șanse semnificativ mai mari de a promova, comparabil la nivelul oricărei variabile măsurabile, cum ar fi venitul familiei, scorul la testele standard de performanță, chiar și nivelul de siguranță în care se simțeau la școală. Deci perseverența e importantă nu doar la West Point sau la Concursul Național de Ortografie. E importantă și la școală, mai ales pentru copiii cu risc să abandoneze școala. 

Cel mai șocant despre perseverență e cât de puțin o înțelegem, cât de puțin oferă știința în a o forma. În fiecare zi părinții și profesorii mă întreabă: „Cum să îi ajut pe copii să devină perseverenți? Cum să-i învăț pe copii să aibă o etică solidă de muncă? Cum să-i motivez pe termen lung?” Răspunsul sincer este că nu știu. (Râsete) Dar știu că talentul nu te face perseverent. Datele noastre arată clar că sunt multe persoane talentate care nu merg până la capăt pe calea aleasă. De fapt datele arată că de obicei perseverența nu e proporțională cu talentul, ba chiar invers proporțională. 

Cea mai bună idee până de până acum pentru a induce perseverență la copii e „optica evoluției succesive". E o idee concepută la Universitatea Stanford de Carol Dweck și reprezintă convingerea că abilitatea de a învăța nu-i ceva dat, ci crește făcând eforturi. Dr. Dweck a demonstrat că atunci când copiii citesc și învață despre creier, cum se modifică și crește ca răspuns la stimuli, e mult mai probabil să persevereze când greșesc, pentru că nu cred că eșecul e o problemă permanentă. 

Deci „optica evoluției” creează perseverență. Dar avem nevoie de mai mult. Și aici se opresc comentariile mele, pentru că aici ne aflăm. Asta avem de făcut pe viitor. Trebuie să adunăm cele mai bune idei, cele mai puternice intuiții și să le testăm. Să le măsurăm reușita, și să fim dispuși să greșim, să ne înșelăm, s-o luăm de la capăt cu lecțiile învățate.

Cu alte cuvinte, trebuie să fim perseverenți în a-i învăța pe copii să fie perseverenți. 

Psiholog școlar Suzana Deac

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5