De la ceramică la poezie
,,Vreau să fiu spirală vie,
Făurită din cuvinte.
Între cercurile strâmte,
Timpul trece-nu se simte.”
( Ileana Surducan )
Ileana Surducan este studentă in anul I de master la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca, secţia Ceramică. Încă din anii de liceu ( Liceul de Arte Plastice ,,Romulus Ladea” din Cluj-Napoca ) ea a cochetat cu poezia, a debutat în volumul colectiv ,,Tonomate de vise” ( Editura ,,Casa Cărţii de Ştiinţă”, Cluj-Napoca, 2002 ), a participat la câteva concursuri de poezie, a câştigat mai multe premii.
Volumul său de versuri ,,Marele festin” ( Editura ,,Cermi”, Iaşi, 2004 ) a apărut ca urmare a obţinerii locului III la Concursul de poezie ,,LicArt”, Bucureşti, 2003.
Pentru Ileana Surducan poezia este în primul rând un joc zglobiu, de obicei vesel, în care cuvintele par a fi nişte prieteni de zbenguială copilărească.
De fapt, poeta lasă deoparte culorile sau lutul ceramicii şi adăstează printre cuvinte, ca într-un spaţiu de refugiu sorescian amintind de volumul acestuia ,,Unde fugim de-acasă?”. Multe poezii sunt nişte invitaţii la joc : ,,De-a inventatu”, ,,Când ninge”, ,,Poveste-n galop” etc.
Sub zâmbetul şugubăţ , sub masca ludicului din multe poeme se ascund şi note grave, întrebări despre confruntarea omului cu timpul, cu moartea. Vremea, ,,molia bătrână” distruge totul rând pe rând ( ,,Marele festin” ). Într-un avânt juvenil, poeta ne cheamă ,,Să prindem minutul / Ce fuge de noi” ( ,,Chemare” ), ne îndeamnă să afişăm o atitudine mai detaşată în faţa lui ,,Cronos”. Ea îşi regizează comportamentul în funcţie de culori : ,,Sunt veselă ca galbenul...Sunt dulce ca şi rozul” ( ,,Culoarea cea nouă” ). Prin cuvinte trecerea timpului este atenuată : ,,Vreau să fiu spirală vie,/ Făurită din cuvinte. / Între cercurile strâmte, / Timpul trece-nu se simte.” ( ,,Dialog” ).
Ileana Surducan are toată disponibilităţile pentru a scrie poezii pentru copii. Poeta ştie să se copilărească, ştie să treacă cu lejeritate din realitatea infantilă în lumea fantastică a poveştilor, a basmelor, în care răul este pedepsit până la urmă ,,Regele năuc”, despotul, este părăsit de curteni ( ,,La curte” ) . Tot o poveste sunt şi ,,bârfele” dintre flori, în poezia ,,Bârfe”, ea având ca model ,,Rapsodiile de toamnă” ale lui George Topârceanu.
Într-un autoportret Ileana Surducan ar dori să fie ,,o fântână/...plină de cuvinte” pe care uneori nu le poate salva, convisă că prin fantezie poetică se poate construi orice : ,,E greu, dacă nu eşti poet” ( ,,Sora mea face catedrale” ). O reuşită poezie este ,,Mâna”.
Jocul şi ghiduşiile sunt însoţite de sarcasm : ,,Intraţi, intraţi, / Crocodilii sunt legaţi. / Poftiţi, poftiţi, / Crocodilii sunt lihniţi” ( ,,Crocodilii” ). Printr-o enumeraţie lungă se înşiruie semnele primăverii ( ,,Început” ).
Poetei îi displac reţetele prestabilite, obişnuinţele comune ( ,,Plictis în piramidă” ). Poezia e pentru Ileana Surducan o cale de regăsire de sine : ,,De sine regăsire! / Ce clipă-nălţătoare! / Dormeam nestingherită / Pe pragul de intrare.”( ,,Uite că mă uit” ). Pentru ea, pentru poezie, Ileana Surducan consimte să aştepte momentul potrivit : ,,Dacă aş fi un mugure, / N-aş mai trăi pentru nimeni / Decât pentru viitoarea / Floare” ( ,,Dacă...”).
,,Marele festin” este o invitaţie la un banchet al poeziei, la care se intră ca într-un basm. În loc de formula de început, specifică acestei specii narative, doritorii sunt rugaţi să se folosească de joc, de ghiduşii sintactice, de puţin umor şi un pic de ironie.
Adaugă comentariu nou