Săptămâna viitoare începe distribuţia cardurilor de sănătate

Începe livrarea cardurilor de sănătate. Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) a semnat un contract cu Oficiul Judeţean de Poştă, astfel că documentele vor ajunge în perioada următoare la fiecare asigurat din judeţ. Distribuţia va începe săptămâna viitoare. Cardurile vor fi aduse de poştaşi.

Preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) BN, Camelia Ilişuan, spune că până la sfârşitul lui decembrie, fiecare asigurat trebuie să aibă în buzunar cardul de sănătate. Asta pentru că, de anul viitor, de la reţetele luate din farmacie şi până la internări, toate se vor face numai în baza acestui card. Fără el, asiguraţii nu vor avea acces la serviciile medicale. Fiecare furnizor de servicii medicale şi farmaciile vor trebui să aibă cititoare de carduri. Pentru fiecare plic trimis bistriţenilor, Poşta va primi 2,74 de lei, însă aceşti bani sunt daţi prin contractul dintre CJAS şi Poşta Română.

"Începând cu 24 septembrie vor începe să fie livrate în teritoriu primele loturi de carduri naţionale de către Imprimeria Naţională. Vor fi cinci etape de livrare. Cardurile vor fi preluate de casele judeţene de asigurări de sănătate şi vor fi livrate apoi oficiilor judeţene de poştă. Cardurile sunt tipărite, ambalate şi livrate pe loturi pe medici de familie. Ca atare, se poate întâmpla ca anumite persoane de pe o scară de bloc să primească cardul în prima săptămână şi alţii, nu. Asiguraţii nu trebuie să se împacienteze, această distribuţie se face până la sfârşitul anului. Trebuie să vă spun că este un efort financiar substanţial din partea bugetului fondului asigurărilor sociale de sănătate. Este vorba de mai mult de 13 milioane de carduri care se vor distribui. Costul serviciului către Poşta Română pentru fiecare card este de 2,74 lei plus TVA”, a declarat într-o conferinţă de presă Camelia Ilişuan.

Poştaşul va suna de două ori

În judeţul Bistriţa-Năsăud vor fi distribuite în jur de 209.000 de carduri. Poştaşul va veni şi a doua zi, şi dacă tot nu va găsi acasă destinatarul, va lăsa un alt aviz, în care va indica faptul că plicul în care e cardul se află la oficiul poştal. Va sta acolo 20 de zile, iar apoi va ajunge la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, de unde va putea fi ridicat de către asigurat, pe baza unei cereri.

"Numai judeţul nostru va cheltui anul acesta peste 700.000 de lei pentru distribuţia acestor carduri. În judeţul nostru vor fi distribuite până la finele anului în jur de 209.000 de carduri de sănătate, asta în timp ce noi avem înscrişi la medicii de famile peste 274.000 de asiguraţi. Cardurile de sănătate se emit şi se distribuie numai pentru asiguraţi peste 18 ani şi pentru asiguraţi care au împlinit 18 ani până la 15 septembrie. Minorii sunt asiguraţi prin efectul legii, ei nu au nevoie de o dovodă că sunt asiguraţi şi că au contribuţiile la fondul asigurărilor sociale de sănătate.

Poştaşul va trebui să se deplaseze, cel puţin de două ori, în intervalul de 20 zile, pe care îl au la dispoziţie să distribuie cardurile respective. De fiecare dată va trebui să lase un aviz în care va trebui să menţioneze că este vorba de cardul naţional de sănătate, pentru ca asiguratul să ştie că este vorba de un document important şi să se prezinte la oficiul poştal în cazul în care nu a fost găsit acasă. Asta se va întâmpla, mai ales, în mediul urban, pentru că în mediul rural, am convenit cu Poşta, cardurile să fie reţinute de poştaşul care face distribuţia, pentru că el merge oricum în localitatea respectivă unde are de distribuit ceva, să distribuie şi cardurile,ca să nu îi mai purtăm pe oameni prin oraş pe la oficiile poştale după carduri. Ei se şi cunosc între ei, ştiu când vine poşta.

De asemenea, am convenit cu Poşta ca acesta să fie înmânat şi unei rude apropiate a asiguratului, dacă acesta este plecat din ţară sau din localitate şi lipseţşete mai mult decât cele 20 zile. Asiguraţii vor primi odată cu cardul şi o scrisoare, acolo unde sunt instrucţiuni cu privire la card, cum se foloseşte, cum se iniţializează, ce drepturi are asiguratul, ce se poate înscrie sau nu pe card”, a precizat preşedintele CJAS BN Camelia Ilişuan.

Iniţializare, la medicul de familie

"Cu prima ocazie când asiguratul merge la medicul de familie pe acel cip se mai pot inscriţionaşi alte date, fiind opţiunea asiguratului, dacă acele date se înscriu sau nu, şi aici este vorba de grupa sanguină, RH şi alte afecţiuni cronice etc. Sigur, este de preferat să se treacă cât mai multe date, nu se ştie niciodată când ai o urgenţă, nu poţi comunica cu medicul şi cei de pe ambulanţe, de pe SMURD pot afla multe accesând cardul de sănătate. Cardul de sănătate va fi accesat cu un cod PIN iniţial, pe care asiguratul îl poate modifica la prima prezentare la medicul de familie.Cardul poate fi accesat de oriunde din ţară şi de la orice unitate sanitară care este încontract cu Casa de Asigurări de Sănătate”, a menţionat Camelia Ilişuan, preşedinte CJAS BN.

Aceasta a mai adăugat că serviciile medicale vor fi validate şi decontate doar în baza cardului de sănătate, acesta reprezentând codul de acces pentru toate sistemele informatice ale instituţiei şi conţine datele de identificare ale fiecărui asigurat.

Obligatoriu, din 2015

De anul viitor, orice serviciu medical va fi oferit doar cu prezentarea cardului electronic. Cardul va putea fi folosit în spitale, farmacii, precum şi la medicul de familie.

"Obligativitatea utilizării cardului va fi, probabil, undeva la începutul anului viitor. Se preconizează ca până la finele anului să fie distribuite toate cardurile. Sigur va fi lăsat un termen de graţie de o lună, două. Am înţeles că cei care anul viitor vor împlini 14 ani şi vor primi carte de identitate vor fi primii care vor avea inscripţionat acest cip. De aceea, s-a şi întins acest contract pe patru ani, pentru că vă daţi seama cel care face anul viitor 14 ani şi primeşte deja o carte de identitate, peste patru ani nu ami are nevoie de card de sănătate. Iar cei care ăşi schimbă cărţile de identitate pentru că au expirat vor intra în sistemul acesta, treptat, când le vine termenul”, a afirmat Camelia Ilişuan.

Potrivit preşedintelui CJAS BN, cardurile au fost create pentru evitarea birocraţiei, dar şi pentru o transparenţă în decontarea serviciilor medicale.

"Va fi un beneficiu, atât pentru noi ca sistem de sănătate, se va putea urmări mult mai clar şi mult mai riguros tot ceea ce se prestează vizavi de un asigurat, dar şi pentru asiguraţi – ei vor putea merge, oriunde, în ţară, fără să mai aibă nevoie de atâtea adeverinţe şi atâtea formulare, mai ales când se deplasează la medici din alt judeţ”, a concluzionat Camelia Ilişuan, preşedinte CJAS BN.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5